Wąsaci mężczyźni są zdrowsi?

926

Wypowiedź: Jakub Kajdaniuk z zarządu Fundacji Kapitan Światełko, Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.

Wąs wraca do mody i tym razem to nie chodzi tylko o chwilowy trend. Wąs może być oznaką dbania o zdrowie. W listopadzie mężczyźni zapuszczają wąsy w ramach akcji Movember. Jej celem jest budowanie świadomości, że profilaktyczne badania męskich narządów intymnych to pierwszy krok do wczesnego wykrycia raka.

Rak prostaty to drugi najczęstszy nowotwór wśród mężczyzn. Wcześnie wykryty jest całkowicie wyleczalny. W Polsce co roku o chorobie dowiaduje się ok. 11000 mężczyzn i umiera z tego powodu aż 4000.

Movember narodził się w 2003 roku, kiedy w Australii grupa znajomych założyła się o to, któremu uda się wyhodować największy Wąs w ciągu 30 dni listopada. Okazało się wówczas, że Wąs ma ogromną siłę do prowokowania dyskusji – na temat męskiego zdrowia. Od 14 lat na całym świecie mężczyźni w różnym wieku zapuszczają w listopadzie Wąsy, by zachęcać innych do rozmów na ważne, lecz rzadko poruszane tematy. Najważniejszymi z nich są zawsze nowotwory jąder i prostaty, na temat których wiedza nadal pozostaje niewielka.

Ruch Movember Polska narodził się wśród Polaków przebywających na Wyspach Brytyjskich, gdzie mieści się centrala Movember dla Europy. W 2014 roku dzięki Fundacji Kapitan Światełko po raz pierwszy zorganizowano edukacyjne spotkania w Polsce, a w 2015 roku Movember Polska był już serią spotkań i prelekcji. Oczywiście był to także sezon zapuszczania Wąsów dla blisko miliona osób w całym kraju, które angażowały się w kampanię w największych miastach w Polsce oraz na portalach społecznościowych.

W 2016 roku zostały, po raz pierwszy w globalnej historii Movember, zorganizowane bezpłatne badania USG dla mężczyzn w całym kraju. Udało się przebadać blisko 1300 mężczyzn, wykrywając 16 przypadków nowotworów jąder i niemalże 30 innych schorzeń. Dzięki zaangażowaniu Kliniki Nova ambasadorami akcji zostali siatkarze Mistrza Polski, drużyna ZAKSA Kędzierzyn-Koźle.
Cele kampanii

Jak co roku celem kampanii Movember jest podnoszenie świadomości mężczyzn w całym kraju na temat profilaktyki raka jąder i prostaty. Nowotwory jąder dotyczą przede wszystkim młodych mężczyzn, między 15 a 35 rokiem życia, zaś rak gruczołu krokowego dotyczy panów w coraz młodszym wieku – nawet 45-letnich.

Dzięki serii spotkań z bezpłatnymi badaniami, okolicznościowym meczom piłki ręcznej w ramach PGNiG Superligi, ale także działaniom w mediach społecznościowych, organizatorzy Movember chcą w tym roku przebadać ponad 2000 osób. – mówi Jakub Kajdaniuk z zarządu Fundacji Kapitan Światełko. – Dzięki zaangażowaniu sportowców i partnerów akcji możliwe będzie także zwiększenie zasięgu kampanii w mediach tradycyjnych i internecie. Staramy się, by w listopadzie wszyscy kojarzyli Wąsy z męskim zdrowiem i sami zaczynali interesować się własnym.

– I o ile ostatnie lata pokazują, że świadomość kobiet w tym temacie znacznie wzrosła, to z panami wciąż bywa różnie. Według naszego raportu „Miej serce do zdrowia” co prawda 79 proc. mężczyzn jest przekonanych o skuteczności ogólnych działań profilaktycznych, ale tylko co czwarty uważa, że sam powinien je wykonywać – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden. – Tymczasem aż 41 proc. Polaków obawia się, że poważna choroba lub wypadek sprawią, że będą ciężarem dla bliskich. Chcemy przekonać mężczyzn, że zamiast się bać, lepiej przygotować się na nieprzewidziane i trudne sytuacje, jak choćby zachorowanie na nowotwór – dodaje.

W ramach kampanii Movember Polska 2017 po raz drugi realizowane będą bezpłatne badania USG jąder dla mężczyzn, zachęcające młodszych panów do oswojenia się z tym badaniem oraz do wyrobienia sobie nawyków dbania o swoje zdrowie intymne.

Harmonogram darmowych badań profilaktycznych dla mężczyzn:

02 XI – Wrocław, SkyTower

04 XI – Bielsko Biała, Galeria Sfera

10 XI – Kraków, Galeria Bronowice

12 XI – Lublin, Tarasy Zamkowe

18 XI – Międzynarodowe Targi Poznańskie

19 XI – Poznań, Galeria Malta

19 XI – Kędzierzyn-Koźle, Odrzańskie Ogrody

22 XI – Warszawa, Hala Koszyki

24 XI – Łodź – Pasaż Łódzki

26 XI – Trójmiasto – CH Batory

28 – 29 XI – Katowice, CNTI UE