Co, oprócz umiejętności i osobowości, czyni fryzjera szczególnym? No właśnie! Kolor, koncepcja oświetlenia i design decydują o swoistości…

Nadawać ton, być innym: kolory tworzą nastrój i dbają o swoisty flair salonu. Wersja kolorystyczna jest hołdem dla różnorodności barw, od wyglądu modnych produktów do koloryzacji po barwne salony. Znalezienie takich wymagało trochę poszukiwań, ponieważ większość salonów utrzymana jest w zredukowanych uniwersalnych kolorach beżu, szarości i bieli.

Być może, żeby nie odwracać uwagi od obsługi i prezentacji produktu, żeby przemówić do możliwie jak najszerszej grupy odbiorców lub po prostu ze względu na osobisty gust. I oczywiście należy zrozumieć, że salon nie może być malowany co rok. Czasami wystarczy odświeżenie: zmiany w poszczególnych strefach, jak recepcja, jakaś obrazowa ściana lub nowe obicie kanapy, fotela czy krzesła nie są tak kosztowne jak remont całego salonu, ale dają tak wiele. A akcenty kolorystyczne nie muszą być stawiane wyłącznie kolorową farbą ścienną. Również akcesoria z danej grupy kolorystycznej, podświetlony obraz lub specjalny design lamp mogą stać się czymś, co przyciąga wzrok.

Jeśli do salonu wezwiemy profesjonalnego projektanta, razem z właścicielem można opracować pomysły, przedstawić życzenia i na koniec zdecydować, jaki kierunek powinna obrać całość. Aby odróżnić się od konkurencji, która nierzadko prowadzi swoją działalność na tej samej ulicy lub zaraz za rogiem, barwne tony mogą zdziałać cuda. A dokładnie o to chodzi: o faworyzowany styl właściciela salonu, który poprzez wybór wyposażenia i kolorystyki pragnie nadać swojemu „dziecku“ niepowtarzalną atmosferę.

Koncepcję kolorystyczną salonu fryzjerskiego Pierre, który znajduje się w centrum handlowym Archhöfe w szwajcarskim Winterthur, oparto na harmonijnej mieszance koloru, formy i materiału. Barwna koncepcja ściany w połączeniu z łukowatymi, indywidualnymi, utrzymanymi w świeżym wzornictwie krzesłami w poczekalni tworzą optyczną całość. Kolejna inspiracja pochodzi od firmy Olymp. Przedsiębiorstwo zaprojektowało salon Haarkultur w Karlsruhe i wspólnie z właścicielami przerobiło tą dwukrotnie większą niż 220 m2, obejmującą dwa poziomy Aveda Lifestyle Location pod względem aranżacji i wyposażenia. Cel: sytuacja, w której nie ma przegranych.

Dobre samopoczucie w świeżym, poprawiającym nastrój otoczeniu – również przy niezbyt ładnej pogodzie – które jednocześnie zapewnia harmonię i relaks. Kto zna Avedę, ten rozumie, dlaczego ten Lifestyle Salon utrzymany jest w tonacji świeżej zieleni. W nieunikniony sposób kolor ten wywołuje takie skojarzenia, jak środowisko naturalne, przyroda i zwolnienie tempa życia. Dwanaście foteli fryzjerskich firmy Olymp zostały zgodnie z wyobrażeniem właścicieli wybrane w harmonizującym z wystrojem kolorze limonkowo-zielonym. W oczy rzuca się drukowana cyfrowo tapeta z nadrukiem dmuchawca, który również odzwierciedla proekologiczne nastawienie marki Aveda. Kto nie chce kolorystycznego wystroju ścian, może postawić na najnowocześniejsze wzornictwo oświetlenia, aby z salonu uczynić architektoniczną atrakcję. Dokładnie na tym skoncentrowało się przedsiębiorstwo Kölper Colours & Design w projektowaniu oświetlenia dla salonu Zink w Kirchheimbolanden. Wpuszczone w sufit pola świetlne posiadają wymaganą do efektywnej pracy liczbę luksów, dbają o to, aby kolor włosów również w salonie mógł być oceniony jako rzeczywisty, jak również nadają całemu pomieszczeniu harmonijny kolorystycznie szyk. Umieszczone pośrodku sufitu kolorowe pole świetlne RGB może być sterowane modułem i wedle życzenia samodzielnie zmienia barwę. Mądrze pomyślane: moduł świetlny we wnętrzu może być włączony przez 24 godziny i tym samym również w nocy oświetlać obszar zewnętrzny salonu, kiedy on sam jest już zamknięty. Podczas wieczornego spaceru niniejszy zakład fryzjerski z pewnością zapadnie w pamięć. Aby nic nie odwracało uwagi od wyjątkowego oświetlenia, ściany utrzymane są w neutralnej technice masy perłowej z lekko zmieniającym się efektem. Jeśli rozważają Państwo projekt oświetlenia z „oddziaływaniem świetlnym“ na zewnątrz, pomysł swój powinni Państwo ewentualnie przedstawić najpierw odpowiedniemu organowi w gminie, jeśli oświetlany ma być również obszar zewnętrzny Państwa (przyszłego) zakładu. Nie każde bowiem miejsce pozwala na oświetlenie powierzchni publicznej – dotyczy obszaru bezpośrednio przed salonem.

Salon Hairstyling Dietrich w Gangkofen jest w tej małej miejscowości czymś, co przyciąga wzrok. Po raz kolejny dowodzi to faktu, że nie tylko zakład fryzjerski w dużym mieście może mieć zapełniony grafik. Centralnym punktem nowoczesnego, utrzymanego w czerwono-czarnej tonacji salonu Paul Mitchell Flagship jest „laboratorium kolorów” i indywidualny serwis telewizyjny dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Czerwone akcenty występują na przemian z czarnymi i neutralnymi ścianami. Zostały one umieszczone w sposób zamierzony, w celu optycznego przeciążenia i aby człowiek mógł się dobrze czuć. Salon Figaro w Augsburgu znalazł się wśród 5 najlepszych w kategorii Design nagrody Top Salon Award. Nic dziwnego, ponieważ design firmy picco-bello kreującej zakłady fryzjerskie stawia na prawdziwe drewno – a dokładniej na dąb. Temat drewna i lasu ponownie powraca w wystroju ścian: motyw dębu został zastosowany na 4 x 2 m jako podświetlony obraz. Ponieważ ściana znajduje się zupełnie z tyłu w salonie i jest bardzo dobrze widoczna z zewnątrz, motyw skłania przechodniów również wieczorem do zatrzymania się i oglądania. Miłość od pierwszego wejrzenia: z pewnością możemy zaliczyć tutaj wyróżniony nagrodą Top Salon Design Award 2017 salon Fathi Erbay ze swoją holistyczną koncepcją i szczególnymi relacjami przestrzennymi. „Fathi Hairdressing“ jest unikatem, jeśli chodzi o aranżację wnętrza. Unoszące się umywalki, które w tej formie są wyjątkowe na całym świecie, bajeczny dziedziniec na zachodzie Stuttgartu – nie ma drugiego takiego loftu. Design wydaje się być purystyczny i jednocześnie futurystyczny. Również Fathi igra z emocjonalną siłą światła, aby dla swoich klientów i pracowników stworzyć wyjątkową atmosferę gwarantującą dobre samopoczucie. Przy kreowaniu swojego fryzjerskiego azylu inspirował się on poza tym swoimi wrażeniami z Londynu, Berlina i Istambułu.

Mistrz fryzjerstwa Daniel Schwefel nazywa trzy salony w Neutrebbin i Wriezen na wschód od Berlina, swoją własnością.

Fryzjerzy Schwefel istnieją już od prawie 200 lat! Wystrój salonu dowodzi, że tradycja może współgrać z nowoczesnym wystrojem. Czerwone fragmenty ścian spotykają się ze szlachetnym parkietem, tworząc relaksującą aurę dobrego samopoczucia. Pomieszczenia są zalane światłem i tworzą dla klientów i fryzjerów przyjemny klimat pracy względnie pobytu. Czerwono-czarno-biała kombinacja zawsze wygląda nowocześnie i jednocześnie klasycznie. To kolorystyczne trio definiuje również wygląd salonu M-Crew Friseure w Halbergmoos. Przy wyborze koloru dla właściciela salonu było ważne, aby ten nie tak szybko wyszedł z mody, był ponadczasowy. Futurystycznym wyposażeniem, jako drugą charakterystyczną cechą designu, udało się stworzyć taką atmosferę salonu, która jego gościom zapewnia luksusowe momenty dobrze wykorzystanego czasu. Ten szczególny i sam w sobie spójny projekt powstał we współpracy z projektantką Frikos. Jeśli planujemy nowy salon lub jeśli nadszedł czas, aby nadać mu „świeży charakter“, na początku zawsze powinna znaleźć się „burza mózgów” prowadzona z zespołem projektanckim. Następuje pomiar oraz wykonanie trójwymiarowej symulacji celem pozyskania realistycznego wrażenia. Na koniec przemyśleć należy meble, materiał, wystrój ścian, oświetlenie i oczywiście kolorystykę. Wielu projektantów salonów fryzjerskich oferuje w tym czasie opcje finansowania lub leasingu. W ten sposób również młody fryzjer może już na początku swojej kariery spełnić marzenie o własnym zakładzie fryzjerskim.

Jakże trafnie określił to czołowy fryzjer Oliver Schmidt w swojej książce „Zasada Premium Oliviera Schmidta“: „Inscenizacja wystroju nie jest tylko tym, co rewaluuje dane miejsce. Stanowi ona Państwa sposób komunikacji w salonie. Prezentuje Państwa styl, pokazuje, jacy Państwo są i jakim wizerunkiem Państwo emanują.“ Zasadą jest również, że prawo do bycia salonem Premium musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w wartości wyposażenia i designu. Najważniejszym jest jednak, żeby klient przy przekraczaniu progu „swojego salonu” dobrze się czuł. Optyka i komfort odgrywają przy tym rolę nie do przecenienia. Kolorystycznym wystrojem fryzjer zapewnia szczególne oddziaływanie sygnałów – to dokładnie tak samo, jak przy wyborze jaskrawego koloru: koncentrować uwagę – emanować osobowością – stawiać akcenty. Tak więc opłaca się zaryzykować coś nowego!

Więcej artykułów nt. designu w ESTETICA Polska nr 4/2017
zamów prenumeratę >>>