NAPĘDZAJĄC PASJĘ

1989

Oprócz fryzjerstwa tylko kilka innych branży wymaga ciągłej i intensywnej edukacji i treningu, by udoskonalać zarówno stare jak i nowe techniki i umiejętności, i pielęgnować kreatywność. Przeprowadziliśmy badania. Sam wybierz!

Marie Scarano

Bez wątpienia branża fryzjerska ma obsesję na punkcie edukacji w każdej możliwej formie. Być może dlatego, że fryzjerstwo egzystuje w ścisłej symbiozie ze światem mody, a więc musi ewoluować z każdym sezonem, by nadążyć za zmieniającymi się trendami w kolorze, długości i stylu. Może mieć to też coś wspólnego z faktem, że producenci produktów do pielęgnacji włosów i narzędzi do stylizacji dokładają starań, aby udoskonalać istniejące produkty i wprowadzać na rynek nowe w odpowiedzi na potrzeby profesjonalistów i klientów. Lub po prostu fryzjerzy to gatunek mający obsesję na punkcie nauki, a szkoleń i inspiracji zawsze im mało. A akademie i szkoły zawodowe związane z branżą to tylko niewielka część naukowego aspektu branży. Większość targów, pokazów, wydarzeń i konkursów nastawiona jest na samodoskonalenie – poprzez bycie na bieżąco z najnowszymi produktami, uczestnictwo w konferencjach i seminariach, uczestnictwo w konkursach. Nauka znacząco wykracza poza granice technik strzyżenia i wzorniki barw, i zagłębia się w sferę kreatywności i zarządzania salonem. Do wyboru jest wiele opcji. Poniżej streszczenie tylko niektórych z nich.

UCZ SIĘ OD NAJLEPSZYCH

Przekazywanie wiedzy wymaga czegoś więcej niż tylko umiejętności i technik nauczania, konieczne jest dogłębne rozumienie tego, jak uczą się ludzie! „Nasza marka wyróżnia trzy rodzaje nauczania,” mówi Nicole Gary, dyrektor ds. pokazów i edukacji BaBylissPRO. „Materiały wizualne i zdjęcia muszą uchwycić istotę marki BaBylissPRO, by mówiły same za siebie. Osoby mające pamięć kinestetyczną mogą brać udział w zajęciach praktycznych, natomiast dla uczących się poprzez słuchanie zapewniony jest spójny język wśród zespołów prowadzących zajęcia na całym świecie.” Takie podejście gwarantuje, że żaden uczeń nie pozostanie w tyle. Nicole poleca również trening oka w celu rozpoznania potrzeb klienta. „Im bardziej rozwijamy oko, by widziało kształt i rozpoznawało teksturę, tym lepiej będziemy w stanie odpowiedzieć na potrzeby klienta i w razie potrzeby doradzić zmianę.” Zachęcają też swój zespół do brania udziału w konkursach, by utrzymać go na najwyższym poziomie i ulepszyć portfolio. Zdobywający nagrody zespół CoCre8 Christophera Dove’a i Johna Simpsona rozumie znaczenie uznania przez branżę prac redaktorskich. Właśnie dlatego CoCre8 Capturing Creativity poprzez program Lens Program uczy jak zorganizować sesję zdjęciową, jak zmaksymalizować fotografie i jak ulepszyć portfolio niezależną pracą. Kurs obejmuje wszystko, od stworzenia fryzury na potrzeby sesji, nie „na ulice,” po znalezienie modeli i pracę z fotografem. Wspaniałą opcją jest America’s Beauty Show od Cosmetologists Chicago z ekscytującymi pokazami na scenie, dziesiątkami zajęć i warsztatów. Warsztaty edukacyjne obejmują zajęcia ze wszystkich aspektów fryzjerstwa, koloryzacji, fryzjerstwa męskiego, makijażu, biznesu, pielęgnacji skóry i paznokci. A edycja 2018 przedstawia wspólnie zlokalizowaną międzynarodową konferencję International Esthetics, Cosmetics and Spa Conference (IECSC) z całkowicie nowym torem edukacyjnym CIDESCO USA, oferującym godziny zajęć w ramach 40-godzinnej Sesji Przeglądowej wymaganej do podejścia do egzaminów prestiżowego kursu CIDESCO. A jeśli nie możesz pojawić się w Chicago, Cosmetologists Chicago oferuje domowe kursy oraz publikuje cotygodniowy newsletter, The BIZ.

PRACA KOBIET (I MĘŻCZYZN)

Mówiąc o nauce u najlepszych – Candy Shaw, założyciel Sunlights Balayage, wiodącej marki w świecie balejażu i produktów edukacyjnych, został nazwany „Dydaktykiem Roku” przez Intercoiffure America/Canada. I nie bez powodu! „Sunlights zostało stworzone, aby pomóc fryzjerom, którzy w większości są kobietami (85% w NA), więcej zarabiać i prowadzić lepsze życie. Pracować lepiej, nie ciężej.” W skrócie, Sunlights pozwala stylistom wydobyć swojego wewnętrznego artystę i samodzielnie stworzyć drogę do finansowej wolności. „Balay Box i The Balay Box 2.0 to kompletne zajęcia balejażu w pudełku. Zawierają wszystko, czego potrzebuje stylista, by nauczyć się i wykonywać balejaż.” Co więcej, wszystkie ich edukacyjne DVD są dostępne na Vimeo, a ich tutoriale na YouTube mają ponad 6 milionów wyświetleń, czyniąc z Sunlights liderem w dziedzinie edukacji „zrób to sam.” Oczywiście, kolejnym sposobem na rozszerzenie działalności salonu poprzez edukację jest poszerzenie zakresu usług o usługi dla mężczyzn. Męskie fryzjerstwo kwitnie! A jednym z najlepszych wyborów w zakresie edukacji na nim skoncentrowanej jest American Crew. Dyrektor ds. edukacji American Crew, Lindsey Misale, poleca ich kurs ‚Building Your Men’s Business’ jako gwarantujący sukces. Kurs składa się z 12 kroków, które obejmują wszystko od „zapewnienia mu komfortu” po “Do’s & Don’ts’. A jeśli nie jesteś w pobliżu Chicago, gdzie w 2017 otwarto akademię American Crew, w tym samym roku uruchomiono innowacyjną platformę do nauki online o nazwie Master of Men’s Grooming (MMG). „Każda ukończona fryzura jest oceniania przez jednego z członków naszego zespołu, który przekaże też opinię, porady i wskazówki na podstawie zdjęć.” A kiedy poczujesz już wprawę, konkurs American Crew All-Star Challenge jest doskonałym miejscem na zaprezentowanie swoich umiejętności! By się zapisać, każdy stylista musi ostrzyc i wystylizować męskiego modela używając produktów American Crew i zrobić dwa czarno-białe zdjęcia od poziomu klatki piersiowej w górę (jedno en face, jedno z profilu) na gładkim tle bez żadnych rekwizytów. Oprócz zwiększenia kreatywności i podniesienia pewności siebie, konkurs ma jeszcze inne zalety: zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości $10,000, trofeum American Crew All-Star Challenge Global Champion, zaproszenie do bycia jurorem w edycji 2018-2019, pełne stypendium edukacyjne na nadchodzące programy i wydarzenia American Crew oraz wyretuszowaną fotografię ich zwycięskiego looku.

PODEJŚCIE Z ZACHODNIEGO WYBRZEŻA

Są też tacy, którzy wykraczają poza umiejętności zarządzania salonem i strzyżenia, i skupiają się na całościowym rozwoju personelu. Sukces marki Kelly Cardenas opiera się na uczciwości. Jego zdaniem ludzie stanowią największy kapitał każdej firmy. Dlatego, wykraczając poza szkolenia w branży, Kelly opracował wewnętrzny program dla każdego ze swoich pracowników. Program podzielony na 4 części: osobistą, profesjonalną, duchową i finansową, ma na celu stworzenie pozytywnego i całościowego środowiska pracy. Kiedy każdy pracownik, od recepcjonisty po stylistę, jest spełniony i uczciwy, salon jest zrównoważony. Każda lokalizacja salonu oferuje też program szkoleniowy KCS Academy, podczas którego Kelly prezentuje innowacyjne techniki, mające na celu poszerzenie repertuaru stylisty. Od stycznia można się logować w domu, by wirtualnie uczęszczać na akademię. Kolorysta celebrytów i właściciel salonu COLOR, Michael Boychuck (którego klientami są m.in. Gwen Stefani, Kardashianki, Paris i Nicky Hilton), niedawno stał się właścicielem salonu w Las Vegas. Jako salon Intercoiffure, artyści z salonu COLOR mają dostęp do najbardziej elitarnych programów szkoleniowych w kraju. Boychuck oferuje także szkolenia z zakresu techniki strzyżenia Calligraphy Cut, które prowadzi we własnej osobie. Wspaniała okazja! Jeśli chodzi o wszechstronne partnerstwo i oferty edukacyjne, niewiele firm może równać się z podejściem w „rodzinnym stylu” marki Eufora. Doug Smith, menedżer ds. programów marketingowych i edukacyjnych Eufora, potwierdza, że praktycznie wszystkie podstawy są objęte, a eksperci z zakresu biznesu oferują dogłębne kursy i tutoriale online stylistom zainteresowanym doskonaleniem określonych umiejętności. “Eufora oferuje możliwości takie jak Global Connection, event odbywający się co pół roku.” Wiele profesjonalistów uważa Global Connection jako najlepsze forum edukacyjne, ponieważ prezentuje najnowsze trendy, inspirujące pokazy, sesje techniczne oraz sposoby rozwoju biznesu.

Oprócz zachęcania krajowych i regionalnych dydaktyków do angażowania się w relacje mentorskie z salonami i stylistami, którzy chcą brać udział w konkursach branżowych, istnieje również coroczny konkurs Eufora Makeover Madness, oferujący wszystkim salonom Eufora szansę na zaprezentowanie wyjątkowych metamorfoz swoich klientów. Metamorfozy mogą dotyczyć zarówno mężczyzn jak i kobiet, ale muszą być one oparte jedynie na produktach Eufora, EuforaColor i Eufora HERO for MenTM. Zwycięzcy prezentowani są w magazynie Eufora oraz innych platformach merketingowych i reklamowych Eufora. Eufora organizuje też rozdanie nagród Stylist of the Year Awards (SOYA). Kategorie obejmują wszystko przez Awangardę i Męskie Trendy po Współpracę Zespołu. Zwycięzcy honorowani są na scenie, a ich praca prezentowana jest w różnych materiałach marketingowych Eufora.

COKOLWIEK CI PASUJE

W zależności od tego, czy chcesz uogólniać czy specjalizować, pracować z mężczyznami czy kobietami, strzyc, koloryzować czy stylizować, a może zarządzać i sprzedawać… Kao Salon Division, firma macierzysta Goldwell i KMS, ma dla ciebie możliwości edukacyjne najwyższej jakości. I możesz wybrać swoją lokalizację: Nowy Jork lub Santa Monica. Programy Akademii mają tendencję do przechodzenia przez koloryzację, strzyżenie i stylizację z programem nauczania Master Colorist i Master Stylist. Programy te mają wielopoziomowe podejście, każdy zaczynający od poprzedniego poziomu i zapewniają certyfikaty i awans. Sandra Humphries, wiceprezes ds. edukacji Kao Salon Division, US, mówi: „Wierzymy również, że kiedy to możliwe, praca z modelami tworzy środowisko, które odzwierciedla sytuacje w jakich znajdujemy się w salonie. Prawdziwy klienci z prawdziwymi problemami, czy to korekcją koloru, przejście w blond czy zakrycie siwizny.” Samokształcenie i całodobowe pokazy produktów, trendów i mody obejmują strony GoldwellOnDemand.com i KMSOnDemand.com. Ale majstersztykiem Kao jest ich kolekcja Color Zoom, która jest zarówno trendem, jak i rdzeniem ich spektakularnego międzynarodowego konkursu Global Zoom. „Co roku oferujemy zajęcia z obecnej kolekcji Color Zoom jako prywatne programy w salonach, a także jako zajęcia na naszej akademii. W przyszłym roku zawody odbędą się w Toronto, każdy powinien dołączyć!” Laura VanderMoere, globalny dyrektor ds. edukacji Wahl Professional, podkreśla, że: „Z Wahl uczymy jak ‘myśleć jak artysta’.” Od czasu powstania Wahl w 1919 roku ich program edukacyjny stał się globalnym fenomenem. Kiedy najważniejsi ludzie z branży myślą o fryzjerstwie męskim, od razu myślą o Wahl – katalizatorze sukcesu każdego fryzjera w precyzyjnym strzyżeniu i kreatywności. „Myślenie jak artysta otwiera profesjonalistów na każdą okazję, jaką oferuje nasza branża, uznając i szanując obie płci i wszystkie kultury jako równe. Pozwala profesjonalistom wybrać i podążać swoją ścieżką kariery.” Chociaż Wahl ma długą tradycję, chętnie korzysta z cyfrowej ery, o czym świadczy ich online BarberBattle. Każdy uczestnik miał 15 minut aby nagrać wideo pokazujące ich umiejętność wykonania trzech strzyżeń: klasycznego Pompadour, Bald Fade i strzyżenia kreatywnego, które całkowicie zależało od wizji uczestnika. „Bitwa online nie została zrealizowana przez żadną inną firmę. Była to okazja, by zebrać artystów z całego kraju w jednym konkursie. Otrzymaliśmy wiele wysokiej jakości prac od wielu utalentowanych artystów.” I zgodnie z tematem, Wahl Professional nagrało film w stylu dokumentalnym o tytule dokładnie takim, o co proszą profesjonalistów każdego dnia: „Myśl jak artysta.” „Uniwersalnym morałem tego filmu jest dodanie siły męskim fryzjerom na całym świecie i danie im wglądu w kulturę amerykańskiego fryzjerstwa męskiego, które mogą wykorzystać w swojej pracy. Ten film i inne nadchodzące inicjatywy są częścią misji Wahl, by wyznaczyć standardy produktów i poziomu edukacji, zarówno w kraju, jak i na świecie”.

ZBYT WIELE MOŻLIWOŚCI

Matrix również oferuje pełen zakres możliwości edukacyjnych, a w tym zajęcia praktyczne, ich wydarzenie firmowe Destination oraz naukę online. Anna Manukyan, wiceprezes pomocniczy ds. edukacji Matrix, potwierdza: „Oferujemy zajęcia z biznesu, social media i psychologii salonu. Na początku przyszłego roku wprowadzimy rewolucyjną platformę edukacyjną ACCESS, aby zapewnić stylistom bardziej zaawansowane wykształcenie techniczne.” I chociaż nie organizują własnych konkursów, zachęcają stylistów do brania udziału w różnych konkurencjach i pomagają im na wiele sposobów takich jak mentoring Artist to Artist, rozwój konkretnych umiejętności i pomoc w sesjach zdjęciowych. Oczywiście Wella Professionals ma wszystko pod kontrolą w Wella Studio! Artysta z Signature Studio, Oliver Shortall, powiedział nam, o ich holistycznym podejściu do włosów, strzyżenia, koloryzacji i stylizacji – idąc tak daleko jak programy Mastery Level Programs. „Obecnie oferujemy zajęcia biznesowe dla salonów, które uczą, jak zwiększać przychody, liczbę klientów i ich utrzymanie.” Wszystkie marki Coty Inc. mają dedykowane aplikacje. „Niektórymi z opcji oferowanymi przez nasze aplikacje są filmy wideo z naszymi artystami, interaktywne zajęcia, dostęp do naszego kalendarza i łatwy dostęp do obsługi klienta. Dzięki temu styliści mogą bardzo łatwo nauczyć się podstawowej wiedzy poprzez zaawansowaną technikę, wszystko za dotknięciem ikony,” wyjaśnia Shortall. Nie wspominając o dwóch niesamowitych wydarzeniach: Sebastian What’s Next Award oraz Wella Trend Vision, przy których zapewniane są programy mentorskie w Wella Studio. A w tym roku do zdobycia będzie stypendium imienia Fabio Sementilli. Wielka szansa!