Zielona planeta

1938
fot. Fotolia
fot. Fotolia

Życie w zgodzie z naturą: dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej stało się koniecznością. Produkty ekologiczne, zrównoważone surowce i opakowania kompostowalne to dyktaty 2018 roku. Także w sektorze fryzjerstwa.

Od zielonej mody po zielone budownictwo, od samochodów elektrycznych po produkty kosmetyczne oparte na składnikach roślinnych, aż po przyjazne eco salony o niewielkim wpływie na środowisko. Ekologiczne życie wydaje się marzeniem coraz bardziej dostępnym dla wszystkich, ale przede wszystkim staje się koniecznością. Wydaje się, że świadomość ludzka obudziła się i w 2017 r. opublikowano wiele cennych wiadomości w dziedzinie ochrony środowiska: banki i fundusze inwestycyjne zwiększyły swój kapitał w celu zachęcenia do innowacji biznesowych zrównoważonych pod względem ochrony środowiska; sektor motoryzacyjny okazał się coraz bardziej wartościowy, mówiąc nie tylko o samochodach elektrycznych, ale także o formach hybrydowych, które łączą tradycyjne technologie z bardziej innowacyjnymi metodami; przedsiębiorstwa pracowały i nadal pracują nad redukcją emisji zanieczyszczeń i jak najlepszym gospodarowaniem zużytymi chemikaliami. Na ubiegłorocznym Światowym Forum Ekonomicznym, na przykład, duże przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego, takie jak Coca Cola, Danone, Mars i Unilever, podpisały umowy z instytucjami w celu zmniejszenia ilości odpadów plastikowych i inwestycji w recykling. A co z sektorem beauty? Przedsiębiorstwa i konsumenci w coraz większym stopniu posługują się takimi słowami jak „ekologiczny”, „naturalny”, „zrównoważony ekologicznie” i oczekuje się, że przyszłość tego sektora będzie rosła. Tym bardziej, że w 2018 r. w ramach projektu Cosmoprof Worldwide Bologna zaprezentowane zostaną dwa nowe projekty poświęcone ekologicznym kosmetykom: Extraordinary Gallery – The Green Selection, firmy z całego świata zaprezentują kosmetyki charakteryzujące się składnikami pochodzenia naturalnego; Green Prime, wraz z luksusowymi i prestiżowymi markami, o silnym, ekologicznym i przyjaznym dla środowiska powołaniu, szczególnie w zgodzie z charakterystyką dystrybucji detalicznej. Nawet fryzjerzy przygotowują się do zarządzania salonem w sposób coraz bardziej przyjazny dla środowiska, począwszy od projektu, poprzez wykorzystanie materiałów, wybór produktów, aż po codzienną działalność firmy. Podobnie jak ChimicaZero, założona przez menadżera Francescę Ventura, w Bolonii: targi o wyraźnym ekologicznym, holistycznym i biodynamicznym kierunku, przeznaczone dla tych, którzy chcą ekologicznych produktów i zabiegów, bez toksycznych składników dla człowieka i zanieczyszczeń dla naszej planety, lub jak The B Hive Organic Salon Davinesa który codziennie promuje zdrowie i dobre samopoczucie swoich klientów, dbając o każdy szczegół na rzecz zrównoważonego rozwoju, od wykorzystania odnawialnych źródeł do opracowania procedur recyklingu i zobowiązania do oszczędzania energii.

BEAUTY GREEN

Produkty ekologiczne, wegańskie, cruelty free, organiczne. Eko-piękno jest zatem nie tylko zwycięzcą produktów do pielęgnacji twarzy i ciała, ale także włosów. Wracamy do koncepcji „mniej znaczy więcej” z coraz bardziej naturalnymi formułami, które dają miejsce m.in. olejowi arganowemu, migdałom, granatom i mówią o powstrzymaniu triady petrochemicznej, czy użycia silikonów i konserwantów i wszystkich tych składników, które wywołują podrażnienia i alergie. Przedsiębiorstwa są bardziej zaangażowane i ostrożne w doborze surowców, w wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii w procesach produkcyjnych, w wyborze opakowań z materiałów pochodzących z recyklingu i ulegających biodegradacji. Konsumenci zdają się to doceniać. Zgodnie z danymi przedstawionymi niedawno przez Centrum Badań Kosmetycznych we Włoszech, obrót ekologiczny badanych firm szacuje się na 950 milionów euro, co stanowi 9,0% obrotów włoskiego przemysłu kosmetycznego. Pielęgnacja twarzy i ciała stanowi ponad połowę kategorii kosmetyków naturalnych – odpowiednio 30,2% i 27,6%, podczas gdy produkty do pielęgnacji włosów stanowią 9,2%. Liczba kosmetyków naturalnych wprowadzanych na rynek coraz bardziej wzrasta, co jest oznaką rosnącego zainteresowania konsumentów; według źródła Mintel w dniu, 31 sierpnia 2017 roku bio kosmetyków wprowadzonych na rynek było 1231. W szczególności przemysł skupił się na produktach pod prysznic (12,5% ogółu wprowadzanych na rynek kosmetyków naturalnych), produktach do pielęgnacji ciała (10,5%), produktach do pielęgnacji twarzy i szyi (7,6%), cieniach do powiek (7,3%) i szamponach (7,2%). Ponadto znaczna część danych pochodzi z badania ewolucji sektora przeprowadzonego przez Human Highway, mediolańską firmę badawczą specjalizującą się w branży kosmetycznej, przeprowadzonego na 1600 konsumentach kosmetyków oraz panelu 58 firm stowarzyszonych z Cosmetica Italia: ponad 7 na 10 włoskich konsumentów uważa, że „zrównoważona i przyjazna dla środowiska produkcja oraz ograniczenia etyczne będą przyświecać rozwojowi kosmetyków w ciągu najbliższych 10 lat”. Ale co mają na myśli konsumenci, mówiąc o produktach ekologicznych? Według badań 34,3% badanych uważa, że są to produkty cruelty free, czyli takie, które nie wymagają testów na zwierzętach; 25,3% – produkty bezglutenowe, wolne od oleju palmowego i parabenów; 22,1% w przypadku produktów, które szanują organizm; 20,6% w przypadku kosmetyków „przyjaznych dla środowiska”; 16,3% w przypadku produktów społecznych (w sensie dbałości o środowisko i pracowników); 11,2% w przypadku produktów wegańskich (tj. warzywnych); 9,2% w przypadku produktów o zerowym przebiegu oraz 8,1% w przypadku produktów o zmniejszonym zużyciu wody.

Jednak temat produktów ekologicznych nie jest łatwy. Różnica między kosmetykiem konwencjonalnym a naturalnym powinna polegać, w przypadku tego ostatniego, na wyłącznym stosowaniu składników naturalnych i pochodzenia naturalnego, ale prawdziwym problemem jest brak jasnego i równego prawa obowiązującego dla wszystkich: nie istnieje jedna zasada, która określałaby precyzyjne różnice między poszczególnymi definicjami, lecz niezliczona liczba prywatnych specyfikacji, mniej lub bardziej znanych konsumentowi, o bardzo różnych zasadach. Na przykład certyfikat wegański wskazuje, że nie stosuje się żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ale sam w sobie nie gwarantuje, że kosmetyki są produkowane ze składników pochodzenia roślinnego. Paradoks polega na tym, że moglibyśmy znaleźć produkt oparty na składnikach syntetycznych, takich jak silikony czy benzyny, ale certyfikowany jako wegański. Zamieszanie przepisów, które prowadzi do jednakowego zamieszania na rynku i wśród konsumentów, którzy nie są w stanie odnaleźć drogi przez wiele obecnych certyfikatów. Mamy nadzieję, że jak najszybciej zostanie osiągnięty jednolity europejski certyfikat dla kosmetyków ekologicznych.

Hotel z pozytywną energią

U stóp lodowca Svartisen w gminie Meløy na północy Norwegii, mieści się Snøhetta, jedno z awangardowych projektów Svarta, pierwszy hotel na świecie, który został wybudowany zgodnie z nowym standardem energetycznym Powerhouse. Oznacza to, że jego roczne zużycie energii zostanie zmniejszone o około 85% w porównaniu z nowoczesnym hotelem, ale także, że będzie on produkować własną energię, co jest bezwzględną koniecznością dla środowiska Arktyki. „Budowa hotelu o pozytywnym bilansie energetycznym i niewielkim wpływie na środowisko – wyjaśnia Kjetil Trædal Thorsen, założyciel – jest kluczowym czynnikiem w tworzeniu zrównoważonego celu turystycznego z poszanowaniem cech charakterystycznych dla tego obszaru: rzadkich gatunków roślin, czystej wody i niebieskiego lodu lodowca Svartisen”. Inspiracją do powstania budynku są lokalne tradycje architektoniczne, przybierające formę okrągłych fiskehjella, starożytnych drewnianych konstrukcji używanych do suszenia ryb, natomiast konstrukcja nośna zbudowana z drewnianych słupów zanurzonych na kilka metrów pod powierzchnią fiordu inspirowana jest altaną, sezonową zabudową używaną przez rybaków w starożytności.

PACK ECO-FRIENDLY

W gospodarce w coraz większym stopniu nastawionej na zrównoważony rozwój, nacisk na opakowania staje się kwestią o zasadniczym znaczeniu. Nie jest przypadkiem, że prawdziwe objawienie badania zleconego przez Cosmetica Italia firmie Human Highway dotyczy opakowania produktu, które dla 75% respondentów musi być całkowicie zrównoważone. Oznacza to, że nadające się do recyklingu, ulegające biodegradacji, kompostowalne, badane w celu uniknięcia marnotrawienia. Wydaje się, że coś się zmienia również na poziomie instytucjonalnym.

W styczniu 2018 r. Komisja Europejska podjęła decyzję o wdrożeniu nowej strategii przeciwdziałania zanieczyszczeniom tworzyw sztucznych: do 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych wprowadzane do obrotu w Europie muszą być poddawane recyklingowi lub ponownie wykorzystywane po zrównoważonych kosztach. Jednocześnie Komisja Europejska chciałaby wypowiedzieć wojnę produktom jednorazowego użytku – w szczególności talerzom, sztućcom i kubkom plastikowym – podczas gdy w celu zmniejszenia ilości mikroplastików trafiających do morza rozważa się możliwość wprowadzenia zakazu ich stosowania w kosmetykach i detergentach. Według sondażu przeprowadzonego przez firmę badawczą Research and Markets, popyt na zrównoważone opakowania stale rośnie i do 2025 r. sektor ten osiągnie wartość około 440,3 mld USD, przy rocznej stopie wzrostu około 7,7%. Które materiały są obecnie najbardziej przyjazne dla środowiska? Wiele marek z branży kosmetycznej podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę środowiska, koncentrując się na materiałach pochodzących z recyklingu i nadających się do kompostowania, takich jak bambus, bioplastiki, tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji, w 100% opakowania z tektury z recyklingu, ale także opakowania z drewna i papieru, które są zasiewane lub zawierają nasiona kwiatów lub warzyw, które sadzone w doniczkach, dadzą początek nowym roślinom. Jest jeszcze jeden aspekt, którego nie można pominąć. Biorąc pod uwagę, że opakowanie stanowi 50-60 % objętości i 30-40% masy wszystkich odpadów, zasadą dla opakowania zrównoważonego ekologicznie mogą być tylko trzy rozwiązania: ponowne użycie, recykling, redukcja. Ponowne wykorzystanie wiąże się z możliwością nie wyrzucania od razu opakowań zakupionych produktów, ale wykorzystywanie ich zdając się na własną kreatywność, aby nadać im nowe życie: puszka szamponu, na przykład, może stać się doniczką na rośliny, opakowanie po odżywce, pudełkiem na biżuterię…

Recykling oznacza zmniejszenie ilości odpadów poprzez zastosowanie systemu selektywnej zbiórki, od przemysłu, do prywatnych domów – części nadające się do odzysku: papier, szkło, plastik i aluminium. Redukcja opakowań oznacza, że firmy unikają stosowania papieru, pudełek i opakowań o dużych rozmiarach, które mają na celu wyłącznie przyciągnięcie uwagi konsumentów. Jeśli chodzi o sektor perfumeryjny i kosmetyczny, pod względem opakowań wtórnych (pudełka, torby, pojemniki) istnieje znaczna różnica między rynkiem masowym a segmentem luksusowym. Pierwszy z nich wydaje się być bardziej zorientowany na zrównoważony rozwój: zawsze szukając tańszych opakowań, wiele firm prosi o rozwiązania, aby zużywać jak najmniej materiałów, a przede wszystkim zwiększyć użycie tych z recyklingu. Luksusowe marki, których głównym celem jest wyróżnienie się na tle konkurencji, skupiają się na możliwości recyklingu i ponownego użycia, szukając opakowań, które mogą być następnie wykorzystane na przykład jako pojemniki na biżuterię lub pudełka do ozdoby wnętrz.

Jako ostatnia zasada, lecz nie mniej ważna: musimy wybierać partnerów zajmujących się opakowaniami, którzy stosują zrównoważone procesy, nie mają wpływu na ekosystem i różnorodność biologiczną oraz postępują etycznie i ekologicznie zgodnie z wymogami konsumentów.

Antologia ekologii

Po wiadomościach o polityce, najbardziej poszukiwane i czytane przez Włochów są informacje o środowisku. Dzięki temu właśnie narodziła się książka „Future Energy, Future Green”. Antologia ekologii, która już jest i jaka będzie w przyszłości, opublikowana przez Mondadori Università i wydana przez Maurizio Guandaliniego i Victora Uckmara we współpracy z Fundacją Istud. W książce sześćdziesięciu eseistów podsumowuje to, co zostało zrobione i co pozostaje do zrobienia, aby zagwarantować zrównoważoną przyszłość i stawić czoła prawdziwej rewolucji kulturalnej. „Konieczne jest, z determinacją, przekładanie innowacyjnych wyborów w popularnej i powszechnej praktyce – twierdzą naukowcy – jakość ogrzewania, miejska organizacja miast, samochody przyszłości, najlepsze paliwa, aż do jakości ubrań. Pilnowanie sektorów, w których występuje większe opóźnienie: czyli budownictwo i transport „. Prawdziwym celem jest zatem zmiana tempa i powrót do tradycji. To znaczy do: ziemi, wody, powietrza i ognia.

Czy ulega biodegradacji? Informacje znajdziesz zna etykiecie.

Dla odpowiedzialnych konsumentów wprowadza się nowe oznakowanie ekologiczne w celu wyjaśnienia wpływu produktu na środowisko. Mówimy o wieloznakowej etykiecie eLabel, etykiecie uświadamiania – to znaczy etykiecie typu I zgodnej z normą UNI EN ISO 14024 – która dostarcza szczegółowych i dogłębnych informacji na temat ekologiczności produktu i pozwala konsumentowi jasno komunikować o wartości dodanej wyborów dotyczących produkcji. Wystarczy przeczytać informacje na temat produktu, aby zrozumieć, jakiego rodzaju odnawialne źródła energii zostały wykorzystane, jak ekologiczni są dostawcy, czy produkt jest kompostowalny, czy nie. Stworzony we Włoszech przez KyotoClub, dobrowolne stowarzyszenie firm non-profit, znak oparty jest na przepisach zgodnych z europejskimi regulacjami, obowiązującymi w całej Europie.

Strategie trychologiczne

Nawet firmy z sektora produkcji artykułów spożywczych przygotowują funkcjonalne, atrakcyjne, a przede wszystkim przyjazne dla środowiska opakowania. Począwszy od wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu i przyjaznych dla środowiska procesów produkcyjnych, a skończywszy na opracowaniu projektów i specyfikacji, które mają być realizowane wspólnie z partnerskimi fryzjerami, aby nie odczuwać negatywnych skutków. Takimi jak projekt „Dzielenie się pięknem ze wszystkimi”, w ramach którego L’Oréal stawia sobie ważne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mają zostać osiągnięte do 2020 r., począwszy od zerowego wylesiania, a skończywszy na redukcji emisji dwutlenku węgla. Firma określiła cztery obszary, w których jej model biznesowy będzie miał mniejszy wpływ na środowisko: zrównoważone innowacje, wykorzystujące na przykład surowce pochodzące z ekologicznej chemii oraz projektujące produkty i opakowania mniej zanieczyszczające środowisko; zrównoważona produkcja, redukcja emisji CO2 o 60%, odpadów na jednostkę produktu, zużycie wody; życie w sposób zrównoważony, pomaganie konsumentom w dokonywaniu świadomych i zrównoważonych wyborów życiowych; zrównoważony rozwój, zapewnienie pracownikom L’Oréal opieki zdrowotnej, ochrony socjalnej i szkoleń, bez względu na to, gdzie się znajdują, niezależnie od miejsca pobytu na świecie.

Ale wróćmy do opakowań. Zdając sobie sprawę z wpływu, jaki produkcja poszczególnych opakowań może mieć na środowisko naturalne, Aveda pracuje nad zminimalizowaniem ilości opakowań, maksymalizacją wykorzystania materiałów nadających się do recyklingu oraz wytwarzanych z materiałów poddanych recyklingowi, zmniejszeniem w jak największym stopniu rozmiaru, wagi i procesów produkcyjnych opakowań, z wykorzystaniem materiałów najbardziej przyjaznych dla środowiska. Większość plastikowych butelek wykonana jest w co najmniej 80% z PCR z butelek na mleko, co pozwala zaoszczędzić ponad 300 ton nieskażonego plastiku (polietylen wysokiej gęstości lub PET, nie stosuje się żadnych materiałów takich jak PCW). Ponadto, Pet z recyklingu butelek wody i napojów gazowanych jest również używany do wielu buteleczek i słoiczków. Duży nacisk na redukcję odpadów również dla innych marek w tym sektorze. Wyobraźmy sobie, że Elgon Green (zielona dywizja Elgon) zdecydował się pakować produkty wyłącznie w opakowania podstawowe, tam gdzie jest to możliwe. Zastosowane butelki wykonane są z przetworzonego Peta, probówek i etykiet wykonanych z bioplastu pochodzącego z trzciny cukrowej, pudełek wykonanych z papieru posiadającego certyfikat FSC, probówek wykonanych z barwników aluminiowych, materiału, który można w 100% i nieskończoną ilość razy poddać recyklingowi. Ale wielką zaletą Elgon Green jest stworzenie dokumentu o nazwie Mother Science, pierwszy dyscyplinarnych, wynik rygorystycznych badań naukowych, zaprojektowany w celu bycia jasnym i precyzyjnym odniesieniem dla przemysłu w tworzeniu linii kosmetycznych pod sztandarem składników pochodzących z roślin i materiałów ekologicznych. EveryGreen mówi również o nie marnowaniu, unikając zbyt dużych opakowań i preferując takie, które optymalizują wykorzystanie w salonie ale są również doskonałe do odsprzedaży. W swoich produktach marka łączy trzy ważne koncepcje: składniki minimalistyczne, wykorzystujące wyłącznie to, co jest naprawdę użyteczne z punktu widzenia ochrony włosów i środowiska; formuły o wysokiej tolerancji, oparte na fitekstraktach i składnikach pochodzenia organicznego certyfikowanych w 100% we Włoszech; opakowania minimalne i prawie w całości nadające się do recyklingu. Ograniczenie opakowań do minimum, eliminacja kartonów i stosowanie materiałów nadających się do recyklingu jest również celem firmy Nevitaly, która wraz z rodziną Zrównoważonego Rozwoju wybrała drogę zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego. Butelki i słoiczki produktów wykonane są z tworzywa sztucznego odzyskanego w procesie produkcji, natomiast do komunikacji wybrano papier bezdrzewny, tj. niezawierający celulozy z drzew, ale wyprodukowany z włókien pochodzących z roślin jednorocznych, takich jak bambus, bawełna i wytłoczyny z trzciny cukrowej, będący pozostałością procesu ekstrakcji w celu rozdrobnienia i tłoczenia trzciny cukrowej. Ponadto, dzięki partnerstwu z Tredoom, Nevitaly pomaga sadzić drzewa owocowe w Kamerunie i Kenii, przynosząc globalne korzyści dla środowiska i poprawiając warunki życia miejscowej ludności. Aby zmniejszyć emisję gazów do atmosfery, inne marki również powiedziały „tak” trzcinie cukrowej, odnawialnemu surowcowi pochodzącemu z rośliny, która zarówno w procesie uprawy, jak i przemiany absorbuje dwutlenek węgla. Wszystkie butelki i tubki Actyva firmy Kemon są wykonane z Green Pe, materiału, który nie pochodzi z ropy, ale z Saccharum officinarum uprawianego w Brazylii, na kontrolowanych obszarach z dala od lasu amazońskiego. Produkty Actyva są certyfikowane i oznaczone symbolem Icea Vegan i Love Nature oraz zielonym znakiem I’m green na opakowaniu, który poświadcza procent biopolimeru użytego w opakowaniu. Previa Natural Haircare wykorzystuje również materiał uzyskany dzięki systemowi produkcji, który przekształca trzcinę cukrową „No Ogm” w w 100% zrównoważony i nadający się do recyklingu zielony polietylen pochodzenia roślinnego. Recykling aluminium przez firmę ma ten sam cel: odzyskiwanie pozwala zaoszczędzić do 95% energii potrzebnej do wyprodukowania pierwotnego aluminium, a tym samym uniknąć emisji CO2. Opakowanie produktu jest również wykonane z certyfikowanego papieru forest stewardship council tj. papieru zawierającego drewno pochodzące z lasów zarządzanych w sposób prawidłowy i odpowiedzialny, zgodnie z surowymi normami środowiskowymi, społecznymi i ekonomicznymi. Zawsze zorientowane na koncepcję „zrównoważonego piękna”, Davines opracował zestaw zasad przewodnich, które mają na celu stworzenie opakowań, które są jak najbardziej przyjazne dla środowiska, jednocześnie zwracając szczególną uwagę na poszukiwanie współpracy dostawców, którzy wykorzystują odnawialne źródła energii i uwzględniają nowe międzynarodowe przepisy dotyczące recyklingu materiałów i innowacji w zakresie opakowań.

Włosy do ochrony morza

Włosy mogą być ostatecznym rozwiązaniem w przypadku katastrof morskich. Wiadomość ta pochodzi z badania przeprowadzonego przez studenta Politechniki w Sydney, zgodnie z którym kosmyki mogą być wykorzystane do absorpcji paliwa, które wycieka do morze w wyniku wypadków z udziałem statków i zbiornikowców. W dzisiejszych katastrofach zanieczyszczających środowisko stosowane są droższe materiały syntetyczne, dlatego włosy, które są w stanie pochłonąć do 9 razy więcej materii oleistej niż ich waga, mogą stanowić bardziej ekonomiczne i naturalne rozwiązanie. Pomysł wydaje się interesujący, ale w chwili obecnej, będzie musiał zostać poddany dalszym testom. W odniesieniu do wybrzeży i plaż, Davines i Legambiente będą zaangażowane w 2018 r. w kampanię „Chroń morze”, której celem jest ochrona środowiska morskiego i jego stworzeń. W ramach tej inicjatywy wszystkie salony Davines będą w szczególności uczestniczyć w gromadzeniu funduszy na projekt „Tartalove” w celu ochrony żółwi morskich.

Zrównoważone i zainspirowane profesjonalnymi zabiegami pielęgnacyjnymi dla Biolage R.A.W. Biolage, skrót od Real, Authentic, Wholesome. Asortyment charakteryzuje się formułami zawierającymi 70-100% składników pochodzenia naturalnego, biodegradowalnych do 99%, wolnych od parabenów, silikonów, siarczanów i sztucznych barwników. Każda butelka, łącznie z oliwkami, jest wykonana z tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu, a po zakończeniu procesu produkcyjnego butelka może być użyta ponownie kilka razy. Aura Botanica di Kérastase dąży do zmniejszenia swojego wpływu na środowisko naturalne poprzez stosowanie 98% składników pochodzenia naturalnego, składników aktywnych pochodzących z produkcji stałej i odpowiedzialnej oraz opakowań, które znacznie zmniejszają zużycie tworzyw sztucznych. Przy samej nakrętce oszczędności wynoszą czterdzieści pięć ton tworzyw sztucznych rocznie, ale podejmowane są już inne wysiłki, aby zapewnić co najmniej 25% opakowań wykonanych z materiałów PET Pcr (wtórny recykling dla użytkownika końcowego), oszczędzając trzydzieści ton tworzyw sztucznych rocznie.

HPA: Najlepszy ekologiczny produkt 2018 r.

Organizowana przez Estetica i Kosmoprof Worldwide Bologna, edycja Nagrody Hair Products Award 2018 prezentuje wśród kategorii w konkursie również „Najlepszy produkt ekologiczny”. To są kandydaci: Woda proteinowa z białek pszenicy ekologicznej, leczenie naprawcze na bazie białek pszenicy z wysoką analogią do keratyny kapilarnej; Każda linia EveryGreen oparta na wyciągach fitoelektrycznych i składnikach organicznych certyfikowanych i w 100% wyprodukowanych we Włoszech; Eos, roślinna linia barwiąca firmy Wella Professionals; Linia pielęgnacyjna – Coloured Hair by Previa Natural Haircare, koloryzacja z wykorzystaniem fitokompleksowego biopolimeru z zielonego orzecha włoskiego, certyfikowana przez ICEA.

Wszystkie informacje o laureatach można znaleźć na stronie: www.hpa2018.it

Ponadto Bain Micellaire firmy Aura Botanica był pierwszym produktem Kérastase, który został wykonany w 100% z tworzywa sztucznego Pcr, a w celu zmniejszenia ilości odpadów, zawiera on instrukcje dotyczące stosowania produktu poza opakowaniem. Konkretne wybory ekologiczne również dla Organic Way: jego zabiegi na skórę i włosy opierają się na ekstraktach, olejach eterycznych, hydrolatach i czystych zmikronizowanych roślinach z rolnictwa biodynamicznego i organicznego; formuły są zamknięte w bursztynowych szklano-aluminiowych obudowach (materiały, które można bez końca poddawać recyklingowi), aby zapewnić optymalną konserwację składników, a tym samym jakość, higienę, naturalność i przezroczystość. Oprócz certyfikatów Natrue i Peta Cruelty, marka uzyskała podwójny certyfikat na zintegrowaną jakość: ISO 9001 i ISO 22716, podwójną gwarancję, która wyróżnia ją w panoramie włoskiej produkcji kosmetycznej i marketingu międzynarodowego. Wreszcie, marka Soco Professional Biomed Hairtherapy od ponad piętnastu lat w sektorze welness, ale aby zaspokoić potrzeby konsumentów uzależnionych od ekologii zdecydowała się dalej rozwijać swoje organiczne powołanie poprzez świadome wybory: preparaty na bazie surowców roślinnych, biologicznych i naturalnych; prosta i bezpośrednia metoda użycia; dostawcy „0 km” i dbający o wpływ na środowisko, zarówno w odniesieniu do wykorzystywanych materiałów, jak i energii wykorzystywanej do ich produkcji (wiele z nich posiada również korzystne systemy recyklingu odpadów z kontrolowaną, zróżnicowaną zbiórką odpadów); opakowania wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i nadających się do recyklingu. W szczególności, jeśli chodzi o opakowania, zredukowano do minimum użycie pojemników i kartonów oraz wybrano materiały w 100% nadające się do recyklingu z trzciny cukrowej, certyfikowane Braskem I’m green lub materiałów pochodzących z recyklingu. Do produkcji kartonów wybrano ekologiczny papier fsc, produkowany z rolno-przemysłowych produktów przetwarzania – tj. kiwi i winogron, które zastępują do 15% celulozy pochodzącej z drzewa – oraz w 100% ekologiczną energią produkowaną samodzielnie bez GMO i 30% poddawaną recyklingowi po spożyciu.

Nagroda za zrównoważenie

Dwie firmy z tego sektora zostały niedawno wyróżnione za zaangażowanie w ochronę środowiska. L’Oréal został uznany za światowego lidera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju przez CDP, globalną platformę non-profit zajmującą się raportowaniem środowiskowym, która przyznała mu nagrodę Triple A w kategoriach klimatu, wody i lasów. Wyrażenie uznania dla inicjatyw, które firma podjęła w celu zmniejszenia emisji CO2, poprawy gospodarki wodnej, zwalczania wylesiania w całym łańcuchu dostaw oraz promowania nowej zrównoważonej gospodarki. Marka otrzymała również po raz dziewiąty nagrodę „World’s Most Ethical Company 2018″ od Ethisphere Institute za zaangażowanie w promowanie etycznych praktyk biznesowych.

Aveda jest laureatem nagrody Sustainability Leadership Award 2017 za ekologiczne receptury, opakowania i składniki o niskim wpływie na środowisko naturalne, współpracę z klientami i dostawcami odpowiedzialnymi społecznie oraz za wykorzystanie czystej energii do produkcji.

Pełna wersja artykułu znajduje się w drukowanym wydaniu ESTETICA Polska 2/2018.

Zamów prenumeratę >>>