Jaka fryzura dla współczesnego mężczyzny z kręconymi włosami? Jakie są opcje dla cienkich włosów? Broda czy nie? Dowiedz się, jak poprosić o wygląd, który do Ciebie przemawia!
Alejandra Acuña
Jeśli chodzi o mężczyzn doceniających swój wygląd, dzielenie się zdjęciami jest stosunkowo nowym nawykiem, a możliwość robienia tego na skalę światową jest tym, co kompletnie odmieniło branżę fryzjerstwa męskiego. Koncepcja publikowania zdjęć rozwinęła się na ogromną skalę w branży beauty, a jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest jakość dialogu pomiędzy mężczyzną, a jego stylistą. To całkiem normalne, że kobiety są otwarte na tematy dotyczące własnego wizerunku, stylizacji i proszenia ekspertów o radę. Jednak przez długi czas, gdy mężczyzna wyrażał zainteresowanie swoim wyglądem, uznawano to za temat tabu; nie tylko z punktu widzenia braku pewności siebie czy przerzedzania włosów, ale również dlatego że uważano to za obszar zdominowany przez kobiety. „W rozmowie z męską klientelą na temat pielęgnacji, musimy skorzystać z ‘instrukcji obsługi mężczyzny,” mówi Lucas Dones, szkoleniowiec dla John Paul Mitchell Systems. „Musimy używać języka, który zrozumieją. Staramy się myśleć bardziej męsko. Staram się unikać mówienia, że włosy będą piękne czy bardziej sprężyste. Używam słów takich jak ‘schludnie, gładko’ itd., lub takich, którymi mógłbym opisać silnik samochodu lub deskę surfingową, cokolwiek co nie jest tak charakterystyczne dla branży beauty. Zachęcam stylistów do nawiązania relacji, która pomoże zrelaksować się klientowi. Gdy gość poczuje się komfortowo, łatwiej jest nawiązać z nim rozmowę.” W dzisiejszych czasach wiedza to potęga, a zainteresowanie tym, jak osiągnąć upragniony efekt pomogło nie tylko fryzjerom, ale również klientom, którym łatwiej opisać, czego oczekują. Kiedyś mężczyzna zainteresowany swoim wyglądem zostałby uznany za próżnego lub zniewieściałego. To się zmieniło. Mieszkam w Nowym Jorku i pracuję w salonie w SOHO; cały czas widzę mężczyzn próbujących farbowania, zabiegów na twarz, krótkich i długich włosów, i wszystkiego pomiędzy,” mówi Damien Carney, Dyrektor Kreatywny Schwarzkopf Professional, który dopiero co zdobył nagrodę Master Hairstylist of the Year od NAHA. „Nastąpiło odrodzenie koncepcji łączenia fryzury z zarostem; nie ograniczamy się już tylko do czysto podciętych włosów i starannie przystrzyżonej brody,” zauważa Angel del Solar, fryzjer i założyciel linii do pielęgnacji dla mężczyzn, 18.21 Man Made. „Schludna fryzura czy ogolona głowa może być połączona z bardziej wyraźną brodą. Albo zadbana broda w połączeniu z bardziej potarganymi, dłuższymi włosami. Dodaje się też inne usługi takie jak zabiegi na twarz, woskowanie czy manicure. Jest więcej dialogu na temat tego, jak najlepiej o siebie dbać.” Oribe również inspiruje się tym trendem w swojej kolekcji z wybiegu na New York Men’s Day. Projekty wahały się od eleganckich, dopasowanych marynarek do podwyższonych szortów surfingowych. Louis Orozco, dydaktyk Oribe, dopełnił stylizacje fryzurami, łączącymi style Wschodniego i Zachodniego wybrzeża, które nadały modelom wyglądu szykownych surferów. „Jesteśmy w branży, która sprzedaje zmiany – 75% klientów, którzy nas opuszczają, nie robi tego, ponieważ brakuje nam umiejętności, ale dlatego, że się nudzą” – mówi dydaktyk Babyliss4Barbers, Gama Diaz. „Styliści i fryzjerzy są uważani za twórców trendów, a edukacja jest kluczem do utrzymania zainteresowania i chęci klientów do zmian.”
INSTAGRAM DLA EDUKACJI!
Panie, podziękujcie Instagramowi! Owa platforma uczyniła męski styl nie tylko pożądanym dodatkiem do naszej listy życzeń, ale również cechą, którą między sobą podziwiają. Styl i dbałość o estetykę to umiejętności, którymi można się chwalić i wszystkim (paniom, panom, fryzjerom, całej branży beauty) się to podoba. „Jedynym wyzwaniem jest zignorowanie instagramowych trendów,” mówi Damien Carney o zwrocie w cyfrowym wieku. „Są tam z jakiegoś powodu; żeby informować, żeby pokazywać co jest gorące, a co nie. Więc wejdź na pokład i przyjmij nowy, cyfrowy świat, bądź świadomy bieżących wydarzeń. Utrzymuj umiejętności na najwyższym poziome. W skrócie, jeśli nie idziesz na przód, zostajesz w tyle i starzejesz się razem z technikami i pomysłami przeszłości. Bądź na bieżąco i pamiętaj, że jesteś ekspertem i autorytetem.” Poprzez kulturę nadmiernego dzielenia się, rozpowszechniania obrazów i wirtualnej (darmowej) edukacji, mężczyźni nabrali zupełnie nowego podejścia do branży i nadszedł czas, by fryzjerzy męscy nauczyli się nowego podejścia do współczesnego mężczyzny, a Andis to firma, która cyfrowo, jest w tym świetna. Po udanym roku, Andis wprowadzi ponownie swój program social media, #AndisNation, dla fryzjerów, stylistów i kosmetologów, dzielących pasję do męskiej pielęgnacji i nieustannie dostarczają nowatorskich pomysłów. Ich kampanie identyfikują się ze współczesnym mężczyzną i wskazują mu kierunek do społeczności o podobnych zainteresowaniach. „Mężczyźni są świadomi swojego wyglądu bardziej niż kiedykolwiek, są chętni, by utrzymywać modny, ale wciąż męski wygląd; są nawet otwarci na zmiany.” mówią John Keegan i Dana Caschetta, dydaktycy Euforia. „Uwielbiam to, ponieważ pozwala nam to na tworzenie odważniejszych stylizacji dla naszych klientów w salonach i to naprawdę im pasuje!”
Czasem chodzi o przywrócenie kulturowego znaczenia jakości i inspiracji. Denman w pełni podziwia John’a Denman’a Dean’a, inżyniera, kierowcę wyścigowego, przedsiębiorcę, pisarza i twórcę oryginalnej szczotki do stylizacji Denman! Jego pionierskiego ducha widać w nowej lini produktów do pielęgnacji dla mężczyzn, sformułowanych przy użyciu egzotycznych zapachów z całego świata. Kolekcja Jack Dean to kompletny system stylizacji; czyści, odżywia i stylizuje. Zawiera klasyczne odżywki i płukanki i pomaga tworzyć stylowe looki jak ten po prawej. Inną perełką z dziedziny edukacji jest Master of Men’s Styling opracowany przez American Crew; możesz tam znaleźć 10 uniwersalnych fryzur, mogących służyć za punkt odniesienia, opracowanych przez światowego lidera męskiego fryzjerstwa. „Widziałam wiele ostatnich innowacji i szybko zmieniających się trendów,” mówi Angelina Panelli, dydaktyk JPMS. „Aby stworzyć modną, potarganą fryzurę [powyżej] przedstawioną podczas show Wolk Morais Collection 5, użyłam mieszanki Paul Mitchell Spray Wax i Tea Tree Shaping Cream. Zaczęłam od spryskania czystych włosów Paul Mitchell Spray Wax, by nadać im trochę szorstkości. Następnie dodałam Paul Mitchell Express Ion Mini Smooth dla dodania faktury. Na koniec rozprowadziłam Tea Tree Shaping Cream, dla potarganego wykończenia.”
Pełna wersja artykułu znajduje się w drukowanym wydaniu ESTETICA Polska 3/2018.