Jako niszowy segment, farbowanie dla mężczyzn rozwija się powoli ponieważ paradoksalnie dla istniejącego popytu, podaż nie zawsze jest obecna.
Mimo że tendencja ta jest ciągle nieśmiała w salonach fryzjerskich, wydaje się, że mężczyźni są zdecydowani na ten krok. Według badań przeprowadzonych przez Evaluative Criteria Incorporated, Men’s Hair Color Market Study 2017, 13% mężczyzn przyznaje się do farbowania włosów a 40% z nich myśli o wykonaniu farbowania. Manna na wyciągnięcie ręki, wystarczy tylko wiedzieć jak po nią sięgnąć. Samy Petot, międzynarodowy kreator American Crew, uważa że ten typ usługi posiada wszelkie atuty aby odniósł sukces, ale brakuje mu widoczności i komunikacji. „Salony fryzjerskie bardzo rzadko proponują ową usługę mężczyznom. Stąd też nie wiedzą oni, że istnieje specyficzna gama dla nich przeznaczona posiadająca aspekty techniczne, które spełniają potrzeby mężczyzn”. Popyt u mężczyzn to przede wszystkim kwestia estetyczna w celu ukrycia siwych włosów, czy też siwego zarostu brody. Dlatego ważnym jest zakazanie używania terminu koloryzacji, który z góry niesie za sobą aspekt nowej tendencji wraz z damską konotacją. Samy Petot słusznie nalega na właściwe przedstawienie tej usługi mężczyznom. „Mamy trzy bardzo precyzyjne sposoby rozpoczęcia tego tematu z mężczyznami. W celu przekonania mężczyzn słowa mają ogromne znaczenie: zacieniowanie siwych włosów, zneutralizowanie złotych czy też miedzianych refleksów lub ujednolicenie oraz nadanie włosom głębi. W każdym wypadku, należy zakazać używania terminu koloryzacja, który przedstawia mylne wyobrażenie w ich głowach”. Kwestia niuansów, ale również pragmatyki ponieważ drugim punktem jest szybkość usługi, zazwyczaj od 5 do 7 min. w myjni fryzjerskiej. „Bardzo ważnym jest wytłumaczenie procesu. Aplikacja produktu ma miejsce w myjni fryzjerskiej, tak jak pielęgnacja, i może w ten sposób zapewnić dyskrecję. Precision Blend American’s Crew jest produktem nie zawierającym amoniaku wraz z bardzo naturalnym pokryciem” – reasumuje Samy Petot. Przedstawicielka marki Defi pour Homme – Julie Real – liczącej obecnie 250 salonów fryzjerskich wykonujących regularnie farbowania dla mężczyzn, podkreśla ważny aspekt dyskrecji w salonach dla obu płci. „W celu wykonania tego typu usługi należałoby mieć myjnię fryzjerską dla mężczyzn oddzieloną od reszty salonu w celu spłukania włosów. Mężczyźni cenią sobie dyskrecję. Innym rozwiązaniem może być spłukanie włosów za pomocą wilgotnej gąbki pozostawiając klienta wygodnie w swoim fotelu”. Nathalie Janvier – specjalista od marketingu i komunikacji w Hairgum – również widzi wzrastające zainteresowanie tą usługą oraz podkreśla zauroczenie miejscami, które ową usługę wykonują: „Wraz ze wzrastającą ilością powstających salonów barberskich, popyt na koloryzację podąża za tendencją. Mężczyźni którzy mają już miejsce, które ową usługę wykonuje, nie boją się o nią zapytać”. Usługa ta również odnajduję pozytywny odzew wraz z modą na brodę: „Jeśli włosy w kolorze pieprzu i soli mogą być uwodzicielskie to siwe włoski zarostu rozproszone w brodzie mogą szybko nadać niedbały wygląd – precyzuje Nathalie Janvier. Julie Real podkreśla aspekt techniczny: „Należy uważać na typ koloryzacji wykonywanej na zaroście. Jako że skóra twarzy jest delikatna, trzeba użyć delikatnej formuły. W żadnym wypadku nie można użyć koloryzacji z amoniakiem w celu zapewnienia komfortu klienta. Należy również zadbać o właściwą ochronę śluzówek, aplikując w tym celu specjalny krem przed wykonaniem koloryzacji”.
ODPOWIEDNIE FORMUŁY
Farbowania są zazwyczaj wykonane w sposób tonujący, które to zmywają się po kilku myciu włosów nie pozostawiając po sobie żadnych śladów. Skomponowane są one jedynie z kilku tonów, są łatwe w aplikacji oraz służą wyłącznie do ukrycia, w sposób naturalny, siwych włosów głowy oraz zarostu. Hairgum posiada 4 naturalne tonacje półtrwałe od koloru ciemno kasztanowego aż do popielatego blondu w celu przykrycia aż do 50% siwych włosów. Dzięki ograniczeniu czasu interwału do 5 min w celu zapewnienia naturalnego efektu, aplikacje wykonuje się w myjni fryzjerskiej tak jak podczas użycia szamponu. Czesanie oraz spłukiwanie jest bardzo łatwe. Redken Brews proponuje w swojej nowej linii produktów Couleur Camo skomponowany z 6 niuansów. Ich nie zawierająca amoniaku formuła tonacji pozwala na łatwe ukrycie siwych włosów. Formuła bogata w proteiny wzmacnia włókno włosa bez efektu rozjaśnienia oraz cebulek podczas gdy olej z komosy ryżowej nadaje łagodność i blask. Power Cor proponuje Defit pour Homme w 6 odmianach o prowokujących nazwach: Grecki Bóg, Zeus, Herkules czy też Apollo. Formuła bez amoniaku zawiera w sobie fragmenty kopru morskiego oraz drzewa sandałowego w celu zapewnienia efektu energetyzującego oraz oczyszczającego. Hairgum proponuje 4 tonacje, aby dyskretnie przykryć siwe włosy: od koloru ciemno kasztanowego do popielatego blondu. Dzięki ograniczonemu czasowi aplikacji produktu, 5 min dla włosów oraz 15 min dla brody, usługa ta jest bardzo szybka a rezultat bardzo widoczny. Farbowanie, które znika powoli bez pozostawienia żadnych śladów. Fauvert Professionnel wzbogaca swoją linię Optimale, lansując w nadchodzącym sezonie, koloryzację tonującą bez amoniaku zawierającą 4 niuanse: 3C, 4C, 5C i 6C. W postaci przezroczystego żelu, który przekształca się w kremową galaretkę przy wymieszaniu z oksydantem 10, jego użycie jest bardzo łatwe. Usługa która może okazać się bardzo obiecującą – przyznaje Nathalie Janvier: „W celu regularnego utrzymania koloryzacji, można zaoferować abonament. Usługa ta może iść w parze wraz z zadbaniem o zarost czy też wykonaniem nowej fryzury. To z kolei pozwala na pozyskanie stałych klientów!”.
Pełna wersja artykułu ukazała się w drukowanym wydaniu ESTETICA Polska 3/2018.