18 maja br. rozpocznie się 3 etap odmrażania polskiej gospodarki, w ramach którego ponownie uruchomione zostaną m.in. usługi kosmetyczne i fryzjerskie. Ministerstwo Rozwoju, w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz przedstawicielami branż i ekspertami, przygotowało wytyczne, które określają, w jaki sposób będzie można bezpiecznie świadczyć te usługi oraz z nich korzystać w okresie epidemii koronawirusa w Polsce.
W salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada: 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Wymagane jest też zachowanie 2 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.
Codziennie przed rozpoczęciem pracy zalecamy fryzjerom pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy.
Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do:
- Noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług.
- Stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
- Przyjmowania tylko osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
- Serwowania napoi wyłącznie w opakowaniach jednorazowych.
- Oczyszczania każdej dotykanej powierzchni kilka razy w ciągu dnia pracy.
- Zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych po każdym kliencie.
Natomiast klienci powinni:
- Umawiać wizytę przez internet lub telefon.
- Zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie.
- Nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki.
- Dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.
Ważne! W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 2m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, rekomendowane jest zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni. Klienci nie mogą tam również używać telefonów komórkowych.
Uwaga! Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.
Wytyczne dla funkcjonowania salonów fryzjerskich w trakcie pandemii SARS-CoV-2
Ministerstwa Rozwoju w konsultacji z GIS, 13.05.2020 r.
Wkład merytoryczny: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Atelier Potomski;
Konsultacja: Inicjatywa #BeautyRazem, Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego
Źródło: Ministerstwo Rozwoju