Segment szkoleń fryzjerskich jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się części profesjonalnego rynku fryzjerskiego. W ostatnim półroczu wiele szkoleń typu look & learn przeniosło się z powodu epidemii do sieci. Czy tak już zostanie?
Na pewno sytuacja ta przyśpieszyła rozwój edukacji zdalnej i uświadomiła, że zdobywanie wiedzy może odbywać się ponad granicami, polscy fryzjerzy mogli korzystać ze szkoleń organizowanych przez nauczycieli z całego świata. To rozszerza horyzonty i możliwości. My jednak uważamy że jest to świetna inspiracja, nic jednak nie zastąpi rzetelnej pracy pod okiem Mistrza.
Zawód fryzjera i technika usług fryzjerskich objęty jest systemem szkolnictwa zawodowego. Edukacja na tym poziomie trwa od 2 do 4 lat w zależności od tego na jaki rodzaj szkoły się zdecydujemy (do wyboru mamy licea fryzjerskie, szkoły policealne i technika specjalistyczne). Zajęcia szkolne uzupełnione są obowiązkowymi praktykami zawodowymi, które odbywają się w salonach fryzjerskich. Fryzjerzy chcący podnieść swoje kwalifikacje mogą także przystępować do dwóch egzaminów organizowanych przez izby rzemieślnicze – są to kolejno egzamin czeladniczy i mistrzowski. Po zdaniu egzaminu uzyskuje się odpowiednio tytuł czeladnika fryzjerstwa lub mistrza fryzjerstwa. Zawód fryzjera kusi wysokimi zarobkami i możliwościami rozwoju. Dla niektórych zawodowy system edukacji trwa zbyt długo i dlatego w branży istnieje sporo osób jedynie po kursach fryzjerskich bez wykształcenia zawodowego. Te osoby nie są z góry skazane na porażkę, pod warunkiem, że kierują się pasją, a nie tylko i wyłącznie kwestią zarobkową. Wszak, fryzjer uczy się zawodu przez całą swoją karierę, głównie w trakcie pracy praktycznej, a zatem edukacja zawodowa jest tylko wstępem do kształcenia w zawodzie fryzjera. Właściciele salonów zatrudniający młode osoby po szkołach zawodowych, czy kursach fryzjerskich niejednokrotne wskazują, że istnieją spore braki w umiejętnościach praktycznych. Osoby takie wymagają pewnych nakładów finansowych związanych z odbyciem licznych szkoleń zanim będą samodzielnymi i doświadczonymi pracownikami.
Dość ciekawym pomysłem umożliwiającym zdobycie wykształcenia wyższego, które pomoże jednocześnie wypełnić pewną lukę w praktyce fryzjerskiej są studia o specjalności trychologia. Jest to nowa dziedzina wyłaniająca się z pogranicza nauk medycznych i kosmetologii, która koncentruje się na chorobach włosów i skóry głowy. Kierunek bardzo przyszłościowy, głównie z uwagi na ilość schorzeń przebiegających z wypadaniem włosów, czy z różnymi manifestacjami skórnymi w obrębie skóry głowy (atopowe zapalenie skóry, choroby tarczycy, łuszczyca, grzybice, łupież). Trycholog może uzupełniać terapię prowadzoną przez lekarza i edukować pacjenta w kwestii odpowiedniej pielęgnacji skóry głowy w trakcie trwania leczenia, a także uczestniczyć w szeroko pojętej profilaktyce. Studia na kierunku kosmetologia specjalizujące się w trychologii są oferowane przez zaledwie kilka uczelni w naszym kraju (między innymi w Łodzi i w Warszawie) i można je realizować jako studia I lub II stopnia głównie w trybie niestacjonarnym. Osoby posiadające już dyplom wyższej uczelni, mogą także skorzystać z oferty studiów podyplomowych z trychologii. Wielu fryzjerów przyznaje się, że brakuje im wiedzy i doświadczenia w pracy z problematyczną skórą głowy (pielęgnacja, oczyszczanie, masaże) a Klienci bardzo często zanim zdecydują się na wizytę u klinicysty szukają porad odnośnie pielęgnacji włosów i skóry głowy właśnie u fryzjera. Co więcej, problematyczne dla niektórych fryzjerów wydaje się być także opracowanie odpowiednich procedur farbowania/trwałej ondulacji a nawet suszenia włosów w przypadku Klienta ze skórą chorobowo zmienioną, czy z włosami mającymi tendencje do wypadania. Być może zatem, wyspecjalizowanie się już doświadczonego fryzjera w trychologii jest bardzo dobrym pomysłem na poszerzenie swoich kwalifikacji i bycie konkurencyjnym na rynku.
Szkolenia
Dzięki doskonałemu obiegowi informacji w Internecie i telewizji, Klienci w dzisiejszych czasach mają bardzo aktualny obraz tego co jest trendy w kwestii uczesania, farbowania, strzyżenia włosów i niejednokrotnie od fryzjera chcą wyjść z fryzurą podpatrzoną u celebrytów. Na rynku dostępnych jest sporo ofert szkoleniowych dla branży fryzjerskiej i wydaje się, że regularne kursy doszkalające to podstawa w tym sektorze usług. Szkolenia te dedykowane są nie tylko fryzjerom, ale także managerom salonów fryzjerskich oraz osobom zainteresowanym nowymi technologiami. Nowością na rynku szkoleń są kursy e-learningowe, które umożliwiają dostęp do materiałów szkoleniowych (filmów, wykładów, pokazów z instruktażem) w dogodnym dla kursantów momencie. Niektóre z takich kursów są bezpłatne. Najważniejsze informacje na temat szkoleń zaprezentowano w tabeli.
Szkolenia dla branży fryzjerskiej – przykładowe rodzaje podmiotów
TYP SZKOLENIA | CEL i CHARAKTERSTYKA SZKOLENIA |
Szkolenia organizowane przez Akademie i szkoły fryzjerskie | Podniesienie kwalifikacji zawodowych dla bardziej i mniej doświadczonych fryzjerów. Zakres szkolenia obejmuje pełną gamę usług fryzjerskich oraz trendy fryzjerskie.
Szkolenia całoroczne, kilkumiesięczne lub kilkudniowe. Wybrane kursy mogą kończyć się państwowym egzaminem czeladniczym w Izbie Rzemieślniczej. |
Szkolenia organizowane przez właścicieli salonów | Podniesienie umiejętności zawodowych z wybranych usług fryzjerskich.
W większości jednodniowe szkolenia. Możliwe przeprowadzenie szkolenia w wybranym salonie fryzjerskim. |
Szkolenia oferowane przez producentów kosmetyków fryzjerskich | Szkolenia z wykorzystaniem produktów fryzjerskich danej marki. Podniesienie kwalifikacji zawodowych, głównie z zakresu:
-strzyżenia Możliwe przeprowadzenie szkolenia w wybranym salonie fryzjerskim. |
Szkolenie organizowane przez wydawcę książek edukacyjnych i z fryzurami | Podniesienie umiejętności zawodowych z wybranych usług fryzjerskich.
Szkolenia 1-2 dniowe pod okiem edukatora w technice step by step. Dodatkowo wydawca udostępnia profesjonalne materiały do nauki fryzjerstwa (książki instruktażowe, filmy DVD). |
Kursy e-learningowe | Szkolenia z umiejętności fryzjerskich o bardzo zróżnicowanej tematyce.
Ponadto szkolenia managerskie, szkolenia z marketingu i zarządzania salonem fryzjerskim. Niektóre z kursów są bezpłatne. |
Źródło: Opracowanie własne przez Beauty Business Partner, raport „Rynek Profesjonalnych Produktów i Usług Fryzjeskich 2017/2018”
Szkolenia orgaznizowane przez Akademie i szkoły fryzjerskie przeważnie są prowadzone w formie warsztatów poprzedzonych częścią merytoryczną. W zależności od długości szkolenia i dostępu do zajęć praktycznych zapłacimy za nie od kilkuset do nawet kilku dziesięciu tysięcy złotych. W ofercie szkoleń można także natrafić na szkolenia orgaznizowane przez właścicieli salonów skierowane do pracowników innych gabinetów np. Według naszej analizy, 7% salonów fryzjerskich biorących udział w badaniu organizuje tego typu szkolenia, traktując tę dodatkową działalność jako dodatkowe źródło przychodu oraz podniesienie prestiżu. Większość z gabinetów fryzjerskich oferujących takie szkolenia jest zlokalizowana w województwach: kujawsko-pomorskim, małopolskim, mazowieckim oraz śląskim. Rzadkością z kolei wydają się być szkolenia „wewnętrzne” dla własnego personelu (jedynie 2 salony z 403 ankietowanych organizuje je w swoim salonie, n=403). Wydaje się, że ten rodzaj podnoszenia kwalifikacji zawodowych jest charakterystyczny dla salonów prosperujących na licencji franczyzowej, gdzie franczyzodawca gwarantuje dostęp do szkoleń w tzw. akademiach fryzjerstwa. Szkolenia branżowe doskonalące techniki usług fryzjerskich bądź dedykowane kadrze managerskiej to jedno. Jednak omawiając kwestię edukacji i szkoleń w branży fryzjerskiej należy zwrócić uwagę na bardzo istotny aspekt pracy w zawodzie fryzjera-bezpieczeństwo własne i Klientów. Według aktualnych regulacji prawnych pracownicy salonów fryzjerskich, obok personelu salonów kosmetycznych i tatuażu, to grupy zawodowe charakteryzujące się zwiększonym ryzykiem przeniesienia zakażeń krwiopochodnych. Ekspozycja zawodowa fryzjerów wiąże się głównie z możliwością transmisji wirusów obecnych we krwi w trakcie wykonywania rutynowych zabiegów z użyciem narzędzi mogących przypadkowo naruszać ciągłość tkanek (nożyczki, brzytwy, maszynki). Największe znaczenie kliniczne, w kontekście zakażeń krwiopochodnych mają zakażenia wirusami wirusowego zapalenia wątroby typu B i C (HBV i HCV) oraz wirusem HIV. Co bardzo istotne, większość nosicieli tych wirusów (około 90%) nie wie o swoim zakażeniu, a mimo to osoby te stanowią potencjalne źródło zakażenia. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad dezynfekcji/sterylizacji, która minimalizuje ryzyko zakażenia. Wyniki badania realizowanego przez Główny Inspektorat Sanitarny i Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z Ministerstwem Zdrowia dotyczące „Dystrybucji ryzyka zakażeń krwiopochodnych w sektorze usług pozamedycznym” jasno wskazują na niewielką świadomość personelu salonów urody, w tym salonów fryzjerskich, w kwestii ryzyka transmisji zakażeń w miejscu pracy. Ponadto wiedza na temat szeroko pojętej dezynfekcji i sterylizacji oraz działań poekspozycyjnych jest na alarmująco niskim poziomie. A jednak Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi Art. 16. nakłada obowiązek wdrożenia procedur higieniczno-sanitarnych związanych z prewencją ww. zakażeń między innymi na pracowników tego sektora usług. W ustawie jest także mowa o konsekwencjach prawnych w przypadku narażenia Klienta na ryzyko zakażenia w wyniku niewłaściwych procedur higieniczno-sanitarnych. A zatem, planując zakres kursów swoich pracowników być może warto wzbogacić go o szkolenia zwiększające wiedzę na temat prewencji zakażeń krwiopochodnych. Tym bardziej, że wiele kampanii społecznych np. „HCV jestem świadom” podnosi świadomość społeczeństwa, a więc także świadomość Klientów salonów fryzjerskich, w kwestii możliwości zakażenia się groźnymi drobnoustrojami w trakcie wizyty w salonie fryzjerskim.
Źródło: raport „Rynek Profesjonalnych Produktów i Usług Fryzjeskich 2017/2018”