Fryzura mówi językiem nowego projektu. Przegląd najnowszych trendów przez bohaterów nagrody Best Salon – What’s Up in Paris.
Okazją, aby nagrodzić projekty salonów i obserwować ewolucję przemysłu z innej perspektywy stały się wydarzenia organizowane przez Estetica Design i MCB od Beauté Selection. Podczas drugiej edycji nagrody Best Salon – What’s Up in Paris, wybrano najlepsze z międzynarodowych salonów. Zwycięstwem może pochwalić się hiszpański Nogueira Salon Hair & Art, ale na bardzo wysokim poziomie są wszyscy z dziesięciu finalistów, którzy proponują oryginalne rozwiązania oraz wyposażenie stanowiące bogaty i dokładny przegląd najnowszych trendów w projektowaniu.

Noguera Hair & Art
Sztuka zawsze wygrywa
Przede wszystkim funkcjonalnie. Każdy salon usług musi uwzględnić, podczas projektowania wnętrza, funkcjonalność powierzchni użytkowej oraz jej estetykę. Wszystko musi być zachowane w dobrym guście i zadbane. Dlatego Juan Manuel Noguera Moreno, właściciel a zarazem miłośnik sztuki i rzeźby, zapragnął połączyć wszystkie swoje pasje w swoim salonie. To właśnie on jest zwycięzcą drugiej edycji nagrody Best Salon. Otwarty w Barcelonie i mieszczący się na dwóch poziomach salon został odnowiony przez studio cm2 DISSENY. Parter jest poświęcony kobietom i znajduje się tam część usługowa oraz obszar relaksu, na drugim piętrze znajduje się strefa męska, a także zakątek zabiegów kosemtycznych. Aranżacja została przemyślana jak galeria sztuki: minimalne wyposażenie, w neutralnych kolorach, przestronne obszary pracy, gdzie nowoczesny wystrój miesza się z elementami tradycji. Charakterystycznym elementem wystroju salonu są duże puste ramki, zawieszone dookoła luster przy stanowiskach pracy, aby każdy klient czuł się jak wyjątkowe dzieło sztuki. Noguera Hair & Art opowiada osobistą wizję Juan’a na temat zdrowia i urody z pełnym profesjonalizmem oraz patrzeniem w przyszłość. Jego salon jest prawdziwą inspiracją i dlatego został wybrany na zwycięzcę.

Wszechstronność drewna
Wśród wielu trendów w projektowaniu, ten związany z rodzajem materiału, zawsze pozostaje bardzo silny. Stosowanie niektórych z nich, pomaga jasno komunikować wizerunek salonu. Drewno jest z pewnością wszechstronnym elementem dla znalezienia nowych form ekspresji. W salonie Swiss St. Moritz, Charles Aellen & Co, wykorzystano ciepło drewna, charakteryzując miejsce przede wszystkim na podstawie kryterium geograficznego. Włoski salon Antonella Hair Diffusion w mieście Catanzaro, używa go, aby potwierdzić swoją tożsamość i zrównoważenie ekologicznie oraz szacunek dla środowiska. Z jednej strony jest to klasyczna interpretacja i ukazanie obfitości tego materiału, który jest połączony z ciepłym oświetleniem, skórami zwierząt, barokowymi meblami podkreślającymi wyjątkową atmosferę tego miejsca. Z drugiej strony, drewno ma formę odzysku materiałowego (elementy wyglądają jak skrzynki ukradzione z warzywniaka), idealną dla środowiska miejskiego, uwzględniającą kwestie ochrony środowiska. W obu przypadkach uzyskano efekt przytulności i kameralności pomieszczeń z możliwością łatwej zmiany aranżacji.

Po stokroć biały
Równie charakterystycznym elementem w projektowaniu salonu jest kolor, który w odpowiedni sposób zastosowany stanowi o jego stylu. Kolor biały wygrywa. Używany tysiąc razy, za każdym razem może oddawać zupełnie inne odczucia i emocje. W przypadku Claude Barucha, w Las Vegas, biały jest hi-tech, w połączeniu z lustrami, szkłem, i metalem, a także z mocnymi i lekkimi światłami. Efektem jest dynamizm i energia. Natomiast atmosfera stworzona w salonie Didact Hair w Paryżu jest odmienna. Tutaj neutralny odcień wygląda niemal mistycznie i ascetycznie, dzięki niezwykle malowniczej okolicy. Pomieszczenia, w rzeczywistości wykorzystują ściany pełne historii sąsiedniego kościoła św. Eustace, zostały doskonale zintegrowane w obszarze roboczym. Jeszcze inna jest interpretacja bieli w Hair & Beauty Hagemann w Bonn. Atmosfera nie jest zimna, dzięki silnemu kontrastowi z ciemnymi meblami i podłogą w ciepłych odcieniach ciemnego brązu. W projektowaniu to kolor staje się silnym elementem komunikacji. Dzięki niemu można zawsze śledzić zmiany mody bez utraty skuteczności w przekazie.

Salon miejscem odpoczynku
Miejsce na przyjemny domowy odpoczynek, relaks, chwilę w spa. Związek pomiędzy salonem, a atmosferą domową, zwiększa pomysł na dostosowane do potrzeb klientów i pozwala swobodniej współgrać z innymi rodzajami działalności. To tendencja, którą dwóch finalistów wykorzystało na bardzo wysokim poziomie. Każdy we własnym stylu. Haus Salon, Minneapolis, zachował oryginalne cechy miejsca, w którym został stworzony, wykorzystując atmosferę postindustrialnego poddasza, dzięki elementom takim jak cement i szkło, niedokończone sufity i podłogi z żywicy. Poczucie intymności powstaje dzięki dominującym ciepłym meblom. Wszystko razem tworzy pozornie nieformalne środowisko. Równie przemyślany jest salon Maison Mami z Mediolanu, gdzie temat domu został przedstawiony w zupełnie innej tonacji. Barokowa atmosfera ubarwiona nowoczesnymi meblami nawet w strefach roboczych daje czarujący i wyrafinowany efekt. Tutaj światła są bardziej widoczne, kolory kontrastują ze sobą, materiały są bardziej wyszukane. Jeśli Haus Salon używa kolorów kontrastowych, to Maison mami polerowanym i lśniącym kolorem czarnym. Daje to wcale nie mniej przytulny efekt.

Powrót golibrody
Mody przychodzą i odchodzą, ale czasami ich odejście pozostawia trwały efekt. Tak jest w przypadku zjawiska hipster, które przyniosło eksplozję wąsów i brody na całym świecie, dając młodemu pokoleniu możliwość posmakowania usługi z przeszłości. Wśród finalistów nagrody Best Salon nie mogło zabraknąć tym samym przedstawicieli tego nurtu, silnie widocznego w projektowaniu salonu. Barberia de Gracia w Barcelonie, tuż przy centrum tradycyjnego życia jest przeznaczony tylko dla męskiego środowiska, preferuje ciemne kolory, ocieplone kolorem białym. Zdjęcia w stylu vintage na ścianach, przedstawiające np. wąsy; meble w stylu lat pięćdziesiątych, płytki i drewniane krzesła pomagają stworzyć męski nastrój nawiązujący do przeszłości. Podobne elementy są również w Barber & Parlour w Londynie. Tutaj atmosfera jest zabarwiona ciepłym kolorem żółci i pomarańczy. Punkt odniesienia stanowi swingujący Londyn lat sześćdziesiątych oraz postindustrialne środowisko w stylu pop. W salonie znajduje się wielofunkcyjna sala, otwierająca swoje podwoje także dla kobiet. Służy również jako miejsce spotkań towarzyskich i rozrywki. Duże przestrzenie obu salonów pokazują ogólną tendencję skupienia na wygodzie klienta.

Nowości w branży
Nowe trendy skupiają się także na detalu. Müster & Dikson, Boog zaprojektował okrągłą umywalkę ułatwiająca pracę fryzjera. Jest dostępna w różnych kolorach. Lampa Pietranera na podczerwień nie tylko ogrzewa, ale posiada także system oświetlenia oparty na chromoterapii oraz regulację wysokości, co zapewnia maksymalną funkcjonalność i minimalne wymiary. Versailles to lustro składające się z czterech elementów podpisane przez Salon Ambience, wykończone oświetloną ramką. Występuje w połączeniu z półką o tej samej nazwie i podnóżkiem, które zapewnią fryzjerowi wygodną pracę. Gamma & Bross proponuje mycie VIP Lounge, zaprojektowane, aby dopasować się do mniejszych przestrzeni. Siedzenie, które rozkłada się całkowicie, jest wyposażone w masaż powietrzny; regulowane na wysokość i długość. Wewnętrzna przestrzeń jest dźwiękoszczelna i oświetlone światłami LED. Ponadto, zintegrowany system dźwiękowy zapewnia dystrybucję muzyki za pośrednictwem portu USB. Grupa Maletti wprowadza Zerbini 1906, nowy fotel zaprojektowany przez Elisa Gargan projektanta od Giovannoni. Konstrukcja aluminiowa i z chromowanego żelaza. To fotel z podnośnikiem na nogi, zsynchronizowany z regulowanym i zdejmowanym zagłówkiem.

Więcej artykułów nt. DESIGN w najnowszym wydaniu ESTETICA Polska 4/2015

zamów prenumeratę ESTETICA Polska >>>