Przyszłość? Jest zielona!

896

Rozmowa o zrównoważonym rozwoju jest dziś koniecznością. Estetyka będzie twoim kompasem w świecie zrównoważonego rozwoju: pomiędzy „zielonymi” salonami, produktami przyjaznymi dla środowiska i słowniczkiem zielonych kosmetyków.

Lucia Preziosi

Droga do lepszej przyszłości może prowadzić tylko przez środowisko. Pierluigi Stefanini, Prezydent AsviS (włoski sojusz na rzecz zrównoważonego rozwoju) argumentuje w raporcie 2020, że „Kryzys, przez który przechodzimy, pozostawi niezatarty ślad… zwłaszcza dla zwiększonej świadomości słabości naszego modelu rozwoju ”. I dodaje: „Pandemia (jak wskazano na niedawnym Zgromadzeniu Ogólnym ONZ) prowadzi do niepowodzeń w realizacji wielu z 17 celów zrównoważonego rozwoju zawartych w agendzie. Jednocześnie do 2030 r. następuje przyspieszenie w kierunku zrównoważonego finansowania i odpowiedzialności: najbardziej innowacyjne firmy, także w odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów, przyjmują procesy produkcyjne w oparciu o gospodarkę o obiegu zamkniętym i uruchamiają produkty o ograniczonym wpływie na środowisko”. Sama polityka – z rządem Draghiego – wybiera zieloną gospodarkę z nowym Ministerstwem Transformacji Ekologicznej i koncentruje się na rozwoju cyfrowym dla ożywienia gospodarki …

JESZCZE BARDZIEJ ZIELONY

„Jest 2,5 razy bardziej prawdopodobne, że pionierskie firmy we wdrażaniu technologii cyfrowych i wdrażaniu zrównoważonego rozwoju staną się „liderami jutra” – mówi badanie Accenture opublikowane przez Adnkronos – i 45% europejskich firm priorytetowo traktuje inwestycje w transformację cyfrową i zrównoważony rozwój oraz planuje osiągnąć cele rozwojowe już w tym roku”. Aby to również potwierdzić Gabriele Gabrielli w książce Training for the future, Managerial challenge of the 21st century w której, podkreśla znaczenie zrozumienia zmian zachodzących poprzez zieloną ekonomię i wpływ globalny na rzecz zrównoważonego rozwoju, do którego przystąpiło ponad 10 tys. firm od komunikacji po sektor kosmetyczny. A mówiąc o pięknie, od 1 stycznia 2021 r. Natrue, międzynarodowe stowarzyszenie non-profit, które promuje i chroni kosmetyki naturalne i organiczne, wprowadziło nowy standard 3.9, który ogranicza poziomy certyfikacji jego etykiety tylko w dwóch kategoriach – naturalnej i ekologicznej – dodając nowe wymagania dotyczące formułowania produktów wprowadza świat kosmetyków w kierunku jeszcze bardziej ekologicznych i przejrzystych innowacji. A fryzjerstwo? Bardziej aktywne niż kiedykolwiek: między coraz bardziej ekologicznymi praktykami biznesowymi, nowymi technologiami ekologicznymi, wegańskimi produktami i usługami.

Holding wirtualny

„Przywiązujemy dużą wagę do zrównoważonego rozwoju – mówi Federico Pegorin, dyrektor Agf88 Holding Delegate, jednej z grup zaangażowanych w osiągnięcie najwyższych standardów: międzynarodowe zarządzanie środowiskowe, z trzema zakładami produkcyjnymi w branży fryzjerskiej. W ciągu ostatniego roku wprowadziliśmy duże zmiany w projektowaniu produktów i w zakładach produkcyjnych firmy, wdrażając receptury i techniki produkcji z pełnym poszanowaniem środowiska”. Aby zmniejszyć wpływ na środowisko, 5000 metrów kwadratowych paneli – elektrownie fotowoltaiczne wytwarzają około 520 662 kWh czystej energii rocznie, do której włącza się Zakład San Martino di Lupari. Wykorzystane w 100% odnawialnych źródeł energii pochodzi ze słońca, wiatru, wody i lądu, co daje łączną roczną oszczędność 1200 ton CO2 niewyemitowanego do atmosfery. Szczególną uwagę zwracamy na gospodarkę odpadami: wewnętrzny dział umożliwia 100% odzysk i recykling przestarzałych butelek. W zakładzie San Sepolcro oprócz paneli fotowoltaicznych, funkcjonuje solarny system grzewczy, skupiający się na recyklingu materiału opartego na tekturze, drewnie i paletach. Dla zużycia wody firma stworzyła projekt Save Water Ambassador, który obejmuje m.in. szkolenie dla profesjonalistów z sektora oszczędzania wody i zaangażowanie zespołu ds. innowacji, badań i rozwoju firmy w kierunku formulacji surowców przy mniejszym zużyciu wody. Wreszcie projekt Przyjazny dla Ziemi: program, który reprezentuje zaangażowanie grupy w ochronę ekosystemu.

Agf88 Holding jest obecny na rynku z trzema specjalistycznymi zakładami produkcyjnymi: Pettenon w San Martino di Lupari (PD), z profesjonalnymi produktami do łosów i ciała; G&P Cosmetics a Sansepolcro (AR), z kremami i profesjonalnymi farbami; Biocosm’ethics w Cartigliano (VI), z produktami profesjonalnymi twarz, ciało i włosy.

EKOLOGICZNE CZY ZIELONE?

Popyt na naturalne i zrównoważone produkty stale rośnie i według badania Cosmetica Italia Economic Survey jest to rynek o wartości ponad 1,6 miliarda euro. Jak dotąd nie ma jednak jednoznacznej definicji pojęć „naturalny/organiczny” i „zrównoważony rozwój środowiska” w odniesieniu do kosmetyków. Z tego powodu Cosmetica Italia wyznaczyła nowy standard klasyfikacji, identyfikując dwa obszary:
1) Kosmetyki o konotacji naturalnej/biologicznej: produkt charakteryzujący się cechami, które komunikują jego konotację naturalną/biologiczną, zgodnie ze składem preparatu, tj. obecność dużej liczby składników organicznych lub pochodzenia naturalnego.
2) Kosmetyki z konotacjami środowiskowymi/ekologicznymi w zakresie zrównoważonego rozwoju: produkt charakteryzujący się cechami, które komunikują konotację środowiskową/ekologicznego zrównoważonego rozwoju w obszarach, które mogą dotyczyć całego cyklu życia i/lub polityki firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju (środowiskowa, społeczna, ekonomiczna).

APLIKACJA DLA BARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONEGO ŻYCIA

AWorld, włoski startup z siedzibą w Turynie i Nowym Jorku, wybrany przez ONZ do wspierania globalnej kampanii ActNow przeciwko zmianom klimatycznym, uruchomił aplikację o tej samej nazwie w celu podniesienia świadomości społecznej na temat bardziej zrównoważonego stylu życia. Dzięki AWorld użytkownicy mogą monitorować poprawę swoich nawyków i przeglądać wygenerowane oszczędności: litry wody, kilogramy CO2, odpady. Wśród proponowanych „wyzwań” znalazło się zachęcanie do oszczędzania zasobów środowiska. Forever Bambù zamierza zredukować 200 000 kg CO2 dzięki małym zrównoważonym działaniom: po sprostaniu temu wyzwaniu firma zasadzi 50 bambusowych roślin w swoim lesie o powierzchni ponad 140 000 metrów kwadratowych w Piemoncie (gigantyczna roślina jest w stanie absorbować dwutlenek węgla 36 razy bardziej niż inne), jest zdolna do wychwycenia 200 ton CO2 w ciągu dwudziestu lat.

124 POMYSŁY DLA ODWAŻNYCH FRYZJERÓW

To podtytuł książki „Niezwykły podręcznik ulepszania świata” stworzonej przez Davines
– markę, która uczyniła zrównoważone piękno prawdziwą filozofi ą pracy. Powstała
z myślą o wszystkich fryzjerach chcących promować ekologiczny rozwój. To nie jest
zwykły podręcznik, ale trampolina do konkretnych działań, ze 124 pomysłami na
prowadzenie salonu inspirowanymi 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju zawartymi
w Agendzie 2030. Pierwszym celem jest wyeliminowanie ubóstwa we wszystkich jego
przejawach. Wśród proponowanych przez Davines pomysłów znajdziemy ofertę
specjalnych cen dla osób, które należą do grupy o niskich dochodach, lub bezpłatne usługi
dla osób znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji. Marka organizuje dni
otwarte dla bezrobotnych kobiet, podczas których mogą skorzystać z usług stylisty,
oraz bezpłatne kursy fryzjerskie dla najuboższych, którzy chcą uczyć się zawodu.
Promując zrównoważoną urbanizację, marka proponuje, aby np. zadbać o zieloną
przestrzeń wokół salonu, założyć „psi bar” dla czteronożnych towarzyszy klientów czy
udzielać rabatów klientom przyjeżdżającym do salonu na rowerze. Krótko mówiąc,
podręcznik jest kopalnią inicjatyw i porad dla tych, którzy postanowili zmieniać siebie
i przestrzeń wokół siebie, stając się przykładem inspiracji. I jest piękny graficznie.

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ W KARTONIE

Patyczki kosmetyczne, waciki, plastry. Wszystko to, co wrzucamy do toalety, trafia do rzek i do morza, powodując poważne szkody w środowisku. Dla podnoszenia świadomości problemu zarówno u młodych, jak i starszych, Road to green 2020 uruchomiła zabawną kampanię „Nie wyrzucaj środowiska do toalety”: na kanałach sieci społecznościowych stowarzyszenia jest udostępnianych dwadzieścia surrealistycznych scenariuszy w stylu kreskówek, które pokazują jak te odpady kolidują z życiem zwierząt morskich lub zamieszkujących rzeki, stawy i jeziora. „Zdecydowaliśmy się uruchomić tę ironiczną kampanię o nieco lekceważącej nazwie i wykazać, że zrównoważony rozwój też może być zabawą – skomentowała Barbara Molinario. – Wierzymy, że ochrona środowiska dotyczy wszystkich, bez względu na wiek, dlatego wybraliśmy najbardziej demokratyczną wirtualną platformę sieci społecznościowych”.

W TURYNIE JEST ZIELONO!

Na zlecenie Eataly Real Estate wybudowany przez Ceas Green Pea Torino jest pierwszym zielonym parkiem handlowym na świecie. Całkowicie zrównoważona energetycznie konstrukcja zbudowana przy użyciu technologii budowlanych, które szanują środowisko: 15 000 metrów kwadratowych całkowitej powierzchni na 5 piętrach: 66 sklepów, 1 muzeum, 3 restauracje, 1 basen z odzyskaną i oczyszczoną wodą deszczową, 1 spa. „Celem, jaki sobie postawiliśmy – mówi Mauro Savoldelli, dyrektor generalny Ceas – była redukcja emisji dwutlenku węgla w celu stworzenia zrównoważonego projektu. Dlatego użyliśmy stali, materiału w 100% nadającego się do recyklingu, który pozwala nam zachować właściwości konstrukcyjne w każdym cyklu życia”. Odzież, obuwie, dodatki sprzedawane przez Green Pea powstają z materiałów zrodzonych w zgodzie z naturą. Jeśli bawełna: organiczna i wolna od GMO. W przypadku materiałów pochodzenia zwierzęcego: z certyfikowanych gospodarstw. W przypadku materiałów syntetycznych: wytworzone z produktów pochodzących z recyklingu. Barwione technikami, które nie powodują szkód lub jak najmniej szkodzą naturze. Jeśli chodzi o meble i dodatki meblowe, używamy drewna pochodzącego z lasów zarządzanych z zachowaniem równowagi między cięciem a ponownym sadzeniem i gwarantowanych przez przepisy FSC; metale i szkło stworzone z najwyższą dbałością o środowisko, tworzywa sztuczne biodegradowalne lub nadające się do recyklingu po zakończeniu ich użytkowania. Za każdy sprzedany mebel posadzone zostanie nowe drzewko.

PROJEKT ERASMUS +

Sektor fryzjerski w Europie zatrudnia więcej niż milion osób w 400 000 salonach, obsługujący 350 milionów potencjalnych klientów. Sektor, który przeżył w ostatnich latach wiele zmian, stał się jeszcze bardziej wrażliwy na kwestie, takie jak zrównoważony rozwój środowiska, zdrowie i bezpieczeństwo. Wspólnota Europejska z udziałem Izby Włoskiej Rzemiosła pracuje nad projektem Erasmus +, który wśród celów widzi stworzenie dla fryzjerów warunków umożliwiających im pracę zgodną z poszanowaniem środowiska,
wdrażanie produktów zielonych, udział w kursach dla młodych fryzjerów i przedsiębiorców
zapewniający tworzenie i utrzymanie zrównoważonych i konkurencyjnych salonów.

KOREK Z RECYKLINGU

Korek jest produktem naturalnym najbardziej reprezentatywnym dla gospodarki o obiegu zamkniętym. Właśnie dlatego Amorim Cork Italia, w ramach projektu Etyczny recykling, przekształca zużyty korek w nowy surowiec do wytwarzania przedmiotów o wyszukanym wzornictwie. Suber to pierwsza w całości wykonana we Włoszech kolekcja, która rewolucjonizuje koncepcję recyklingu korka i może być kojarzona z charakterystycznymi elementami wyposażenia wnętrz – taboretami, stolikami, lampami – także do salonów…

NIE DLA PLASTIKOWYCH KUBKÓW!

Od tego roku europejska dyrektywa zabrania używania wielu jednorazowych artykułów plastikowych, takich jak talerze, sztućce, słomki, pojemniki na płyny. A Włochy poszły dalej, zakazując również plastikowych okularów. Z tych ostatnich (dane Marevivo) w tym kraju konsumowanych jest od 6 do 7 miliardów rocznie (od 16 do 20 milionów dziennie), a kubki jednorazowego użytku na całym świecie stanowią 20% odpadów morskich. Sycylia jest pierwszym włoskim regionem, który został „wolny od plastiku” poprzez zakaz używania plastikowych okularów i naczyń w urzędach i biurach regionalnych. Minimalizacja materiałów jednorazowego użytku może stać się dobrą praktyką wszędzie: w szkołach, na siłowniach, a zwłaszcza w salonach!

Produkty

KEMON
Actyva, to linia produktów do pielęgnacji i stylizacji włosów, która działa zgodnie z wytycznymi marki „Green & Clean Cosmetics”. Główne zasady opierają się na 3 filarach: przejrzystości, formułach Green & Clean oraz na zrównoważonym środowisku i bezpieczeństwie konsumentów. Zgodność gwarantuje ICEA VEGAN, jeden z najbardziej autorytatywnych organów w branży kosmetycznej, który kontroluje i certyfikuje firmy prowadzące działalność z poszanowaniem człowieka i środowiska, chroniąc prawa
konsumentów. Nowa seria Actyva składa się z sześciu produktów do profesjonalnej
stylizacji włosów i one także spełniają wszelkie wymogi wyżej opisanej
certyfikacji.
Annamaria Lipparoni, menedzer produktu Kemon Group
Niezbędny produkt? Anti-Frizz Cream, dyscyplinujący, modelujący i zapobiegający
puszeniu krem, który zapewnia długotrwałą ochronę przed wilgocią.
Jego sekretny składnik? Velian Complex, opatentowana mieszanka ekstraktów roślinnych o synergistycznym działaniu, wyhodowana z upraw ekologicznych w Kemon Open Lab.
Korzyści dla klienta? Produkt idealny jako ostatni krok przed suszeniem lub do codziennego stosowania w celu odświeżenia wyglądu. Można go stosować na różne sposoby: do uzyskania idealnych i jedwabiście gładkich fryzur, aby ochronić włosy przed wilgocią lub do podkreślenia miękkich i elastycznych loków.

ACT NOW!
Indola zaczyna działać teraz!
Wegańskie produkty, z najnowocześniejszymi recepturami i wydajnymi naturalnymi formułami bez silikonów, siarczanów, parabenów, olejów mineralnych i barwników. Seria ACT NOW! zawiera 12 produktów pielęgnacyjnych bazujących na naturalnych składnikach, takich jak ekstrakt z nasion chia, olej migdałowy czy masło arganowe oraz 6 produktów
do stylizacji, wykonanych ze starannie dobranych receptur.
Christopher Cameron, Ed(you)cation Manager
Niezbędny produkt? Spray nawilżający.
Jego sekretny składnik? Zawiera aloes.
Korzyści dla klienta? To bardzo lekki spray, który wnika we włosy, zapewniając maksymalne nawilżenie. Odświeżający koktajl dla zmęczonych i przesuszonych włosów.

VITALITY’S
Epurá to nowa linia do pielęgnacji włosów wywodząca się z nieskażonej przyrody Alp, oparta na certyfikowanych ekstraktach pochodzenia alpejskiego, wzbogacona o składniki pochodzące z tego wyjątkowego terytorium i wybranych gleb. Goryczka, arnika górska, sosna zwyczajna, melisa, jałowiec, dziurawiec to rośliny, które składają się na wielofunkcyjny kompleks botaniczny o właściwościach oczyszczających, odświeżających i energetyzujących, co sprawia, że Epura to wyjątkowa i kompletna linia, która zaspokoi każdą potrzebę włosów.
Gianni Manzetti, dyrektor handlowy
Niezbędny produkt? Seria Energizing to wizytówka tej nowo zaprojektowanej
linii.
Jego sekretny składnik? Szarotka, która rośnie podczas pogody w górach
i wzmacnia włosy, chroniąc je.
Korzyści dla klienta? To niezwykle skuteczny produkt, który generuje
natychmiastowy zakup, z korzyścią również dla fryzjera.

DAVINES

Heart of Glass to nowa linia dedykowana pielęgnacji włosów blond. Receptury
są wolne od silikonów i biodegradowalne do 98,5% oraz naturalne
w 96,8% (zgodnie z kryterium stosowanym przez Davines). Opakowanie jest
wykonane z tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu i nadającego się
do recyklingu. Linia składa się z szamponu, odżywki, kuracji i fluidu
termicznego. Formuły zawierają ekstrakt z nasion baobabu o silnym działaniu
kondycjonującym, odżywczym, dyscyplinującym i uelastyczniającym włosy.
Paolo Bonetti, dyrektor marketingu Davines:
Niezbędny produkt? Sheer Glaze, rozświetlający fluid termoochronny, który zapewnia silne nawilżenie, zabezpieczenie przed ciepłem suszarki i promieniami UV.
Jego sekretny składnik? Ochronna tarcza botaniczna, naturalny składnik pozyskiwany ze skandynawskiego świerka w zrównoważony sposób. Tworzy fi lm ochronny, odżywia, wzmacnia oraz przywraca elastyczność. Dodatkowo przedłuża trwałość efektu stylizacji.
Korzyści dla klienta? Kompletna linia do domowej pielęgnacji włosów blond, zarówno naturalnych, jak i koloryzowanych.

IGORA ROYAL
Nowy format IGORA ROYAL
z zaufaną i niezawodną formułą od lat w środku
opakowana w zmodernizowane formaty przyjazne środowisku.
Rób więcej za mniej z IGORA ROYAL od Schwarzkopf Professional
• Tubka wykonana w 100% z aluminium pochodzącego z recyklingu
• Nakrętka wykonana w 100% z plastiku pochodzącego z recyklingu
• Pudełko wykonane w 92% z kartonu pochodzącego z recyklingu
Dzięki zmianom IGORA ROYAL oszczędza 770 ton pierwotnego materiału rocznie!

GOLDWELL
W dzisiejszych czasach rozwój oznacza świadome działanie, które potrafi znaleźć harmonię pomiędzy pięknem a zrównoważonym rozwojem. Koncern Kao, właściciel marki Goldwell, za cel postawił sobie zredukowanie wpływu oferowanych przez siebie produktów i usług na środowisko, ale bez pójścia na kompromis w osiąganiu zachwycających efektów na włosach. Dowodem na to jest najnowsza linia rozjaśniająca w portfolio Goldwell –
LightDimensions. Opakowanie rozjaśniaczy SilkLift zostało zastąpione torebką strunową, która zrobiona jest w 80% z mniejszej ilości plastiku i w 97% nadaje się do recyklingu.
Emisja CO2 została zredukowana o 65% w porównaniu z wcześniejszym opakowaniem.
Z kolei na lato Goldwell przygotował torby origami mesh oraz ręczniki plażowe. Torby inspirowane japońskim designem wykonane zostały z poliestru pochodzącego z recyklingu.
Pakowane są w woreczki foliowe OPP* z recyklingu. Natomiast ręczniki stworzone są w 50% z bawełny pochodzącej z recyklingu i w 50% z poliestru pozyskanego z recyklingu butelek PET.
*OPP – ang. Oriented Polypropylene, folia polipropylenowa jednoosiowo orientowana

MOROCCANOIL
Tubki Koloryzujących Masek Color Depositing o pojemności 200 ml oraz Fioletowego
Szamponu Blonde Perfecting 200 ml zostały wykonane w 50% z pokonsumenckiego
plastiku z recyklingu. Plastik PCR jest bardziej ekologiczny niż czysty plastik, ponieważ
pozwala na:
• zredukowanie wykorzystania paliw kopalnych
• zredukowanie śladu węglowego i wodnego
• zwiększenie stosowania plastiku z recyklingu
Moroccanoil jest dumny ze swojej ekoświadomości oraz tego, że pomaga redukować zużycie pierwotnego plastiku i że przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego dzięki zużywaniu mniejszej ilości energii i paliw kopalnych.

DAVROE
Davroe to wegańska marka pochodząca z Australii. Jej dystrybucją w Polsce zajął się Maciej Maniewski. Dlaczego? Powody są co najmniej trzy. Kosmetyki wegańskie mają szczególne receptury. Na każdym etapie produkcji laboratoria marki dokładają starań, aby powstawały
w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, w oparciu o składniki najwyższej jakości. Na liście produktów zakazanych jest kolagen – białko odzwierzęce. Z czego korzysta więc DAVROE? Marka koncentruje się na skarbach natury. I tak np. formuła produktu Murray River
opiera się na soli morskiej i jej połączeniu z ekstraktem z owoców „solanum aviculare”. Z kolei bogata formuła nawilżająca, która rewitalizuje i pomaga rozczesać suche, zniszczone kręcone włosy w szamponie Moisture Senses to zasługa owoców z drzewa Lilly Pilly
(Syzygium luehmanii), które rośnie w lasach deszczowych na wschodnim wybrzeżu Australii.
Przyłączysz się do ekologicznej rewolucji #DAVROE?

Pełną wersję artykułu znajdą Państwo w wydaniu nr 2/2021 ESTETICA Polska
przejdź do sklepu >>>