WYWIAD: Małgorzata Babicz, Akademia Babicz

1643
Paweł Babicz Małgorzata Babicz
Paweł Babicz i Małgorzata Babicz

Wywiad z Małgorzatą Babicz, założycielką Akademii Babicz ukazał się w wydaniu jubileuszowym ESTETICA Poslska 1/2016.

Akademia 2016 – proszę o krótką charakterystykę firmy. Jakie są główne nurty działania Państwa firmy w 2016 roku?
Rok 2016 to szczególny czas dla Akademii Babicz. Minęło 10 lat od momentu założenia przez nas Akademii i ponad 28 lat od powstania marki Babicz. Takie chwile przywołują wspomnienia i sprzyjają refleksji. To idealny moment na nowe decyzje, w tym także zmiany. Zdobyte doświadczenia pokazują nowe możliwości, świeże kierunki rozwoju. Niemniej jednak nasze plany nadal i przede wszystkim są spójne z filozofią marki. Priorytetem jest edukacja – twórczy rozwój fryzjerów zarówno w kraju jak i poza jego granicami. Zmieniamy się w zależności od potrzeb rynku, ciągle ewoluujemy ale niezmienne pragniemy silnie akcentować naszą wizję edukacji. Zależy nam, by była to nauka, a nie powielanie schematów. Kreatywność powinna być wpisana w zawód fryzjera. Skupione wokół Akademii grono instruktorów to grupa pełnych inicjatywy i pasji ludzi. Osób, które pomimo imponującej wiedzy i doświadczenia nie zatraciły świeżego spojrzenia na sztukę, jaką jest fryzjerstwo.

Pierwszorzędnym kierunkiem naszego działania jest edukacja. Pragniemy wprowadzać nowe, świeże formy szkoleń – wykraczające poza wiedzę z zakresu sztuki fryzjerskiej. „Mapa szkoleń” – będąca nowym projektem Akademii to innowacyjna forma kształcenia łączy w sobie elementy psychologii, marketingu, mody, kultury fizycznej tak potrzebnej w pracy fryzjera. Dlatego też, zainicjowaliśmy w Akademii koncepcję szkoleń połączonych z treningiem crossfitowym. Akademia jest prekursorem tego typu edukacji. Uważamy, że wysiłek fizyczny pozwala otworzyć umysł i przekraczać wszelkie granice.

Nie stronimy także od twórczych projektów, które od zawsze utożsamiane są z marką Babicz. Możemy do nich zaliczyć: sezonowe autorskie kolekcje, sesje zdjęciowe, współpracę przy pokazach mody oraz pokazy dużego formatu w ramach prestiżowych wydarzeń w branży fryzjerskiej.

Gdyby mieli Państwo przedstawić cele strategiczne Akademii na najbliższe lata, to co należało by wyszczególnić?
10 – lecie, to ponadprzeciętny, wręcz magiczny czas. Jubileusz zobowiązuje do przejścia na wyższy poziom i tworzenia nowych kierunków rozwoju marki. Pierwszym takim krokiem będącym już w trakcie realizacji, jest rozbudowanie działu edukacji. Planujemy otwarcie dwóch filii Akademii Babicz. Przedstawicielstwo w Zielonej Górze, poprowadzi Jakub Brychcy – wieloletni instruktor, który stawiał swoje pierwsze kroki w Akademii i na szczęście wciąż jest częścią naszego zespołu. Drugie miejsce to Przemyśl pod egidą Magdaleny Błażkowskiej również od zawsze związanej z naszą marką. Świadomość umiejętności tych osób pozwala nam twierdzić, że będą to miejsca pełne pasji, profesjonalizmu i doskonałego kunsztu fryzjerskiego.

Kolejny cel, który realizujemy to stworzenie grupy kreatywnych fryzjerów związanych z marką Babicz. Będzie to forma stowarzyszenia, silnie wspierana i motywowana przez Akademię. Zależy nam, by osoby nastawione na sukces mogły spełniać swoje ambicje, dlatego pomożemy im zrealizować ich zawodowe cele.

Jakie są największe kroki milowe – punkty zwrotne, sukcesy w działalności w ciągu ostatnich 10 lat?
Ostatnie 10 lat to czas dużej aktywności oraz pozytywnych zmian w rozwoju Akademii. Nieustanna praca całego zespołu przy ewaluacji szkoleń pozwoliła nam osiągnąć wysoki poziom edukacji fryzjerów. Istotnym wyróżnieniem potwierdzającym ten fakt było przyznanie Akademii akredytacji kuratorium oświaty. Gratyfikacja ta jest potwierdzeniem wysokiej jakości prowadzonych przez nas seminariów fryzjerskich i uznaniem dla naszego autorskiego programu szkoleń. W 2011 roku w Paryżu Akademia otrzymała prestiżowe wyróżnienie „The Best Continential Academy Award 2011”.
Fryzjerstwo oraz szkolenia są głównym nurtem w działalności firmy warto jednak podkreślić, że naszą pasją są również pokazy alternatywne. Jesteśmy niezmiernie dumni z faktu, że w 2009 roku Akademia została zaproszona do członkostwa w klubie Alternativ Hair Show. Jest to tym bardziej naszą chlubom ponieważ tylko praca z pasją i tworzenie jest furtką do członkowska w tym stowarzyszeniu.

W ramach gali Alternativ Hair Show występowaliśmy 4-krotnie tworząc od podstaw własne koncepcje pokazów. Ostatni występ, który odbył się w październiku 2015 roku w Royal Albert Hall w Londynie wciąż przywołuje wiele ciepłych wspomnień. Przeżywaliśmy tam wspólnie wielkie emocje, kiedy Paweł wygrał główną nagrodę w konkursie International Visionary Award 2014. To szczęście dzieliło z nami wielu stylistów z Polski i serdecznie im za to dziękujemy.

Dążenie do ciągłego podnoszenia standardów świadczonych przez nas usług, skłoniło nas do podjęcia decyzji o rebrandingu marki. W efekcie uzyskaliśmy spójny, silny wizerunek marki Babicz. Moglibyśmy wymienić jeszcze kilka wartych uwagi działalności Akademii, pozwalających na silny rozwój i doskonalenie. Jednak najbardziej cieszy nas zauważalny progres uczestników szkoleń oraz rozwój ich biznesu.

Jak Waszym zdaniem będzie wyglądał rynek profesjonalnych produktów fryzjerskich w przyszłości? A jak rynek edukacji?
To w jakim kierunku zmierza rynek profesjonalnych produktów fryzjerskich możemy obserwować już dziś. Dostępność produktów profesjonalnych na rynku oraz cały rynek detaliczny zasypany ogromną ilością farb, kosmetyków do pielęgnacji i stylizacji sprawia, że klientki, które nie mogą pozwolić sobie na skorzystanie z profesjonalnej usługi fryzjerskiej, same będą dla siebie fryzjerem. Filmiki edukacyjne w Internecie również nie sprzyjają naszej branży. Musimy więc edukować naszych klientów jak wygląda perfekcyjna, spersonalizowana, a tym samym bardzo trudna usługa. W innym przypadku diametralnie spadnie ilość zabiegów chemicznych wykonywanych w salonach. Niestety tendencję tą możemy obserwować już dziś. W konsekwencji prowadzi to do znacznego spadku sprzedaży produktów profesjonalnych.

Filozofia Akademii to usługa skrojona na miarę – wymagająca indywidualnego podejścia do klienta, inwencji. Niestety, obserwując system edukacji na rynku fryzjerskim, z przykrością trzeba stwierdzić, że szkolenia oferowane fryzjerom, to nic więcej niż gotowe schematy. Nie wymagają one niczego więcej niżeli nauki na pamięć. To niestety nie rozwija kreatywności młodych ludzi. Wiele osób twierdzi, że nasze szkolenia są zbyt trudne. Być może ten spersonalizowany system edukacji jest walką z wiatrakami, ale jak długo będziemy istnieć, będziemy uczyć myślenia i nowatorskiego podejścia do fryzjerstwa. Nasz zawód powinien być sztuką, a sztuka to umiejętność tworzenia.

Jakie są największe wyzwania przed młodymi stylistami?
Młode pokolenie to fantastyczni ludzie, dysponujący potencjałem, by stać się wybitnymi fryzjerami. Trzeba jednak pokazać im drogę, którą muszą podążać, by móc osiągnąć wyznaczony cel. Małe dziecko jak nie słucha muzyki poważnej nigdy nie będzie melomanem. Młody fryzjer jeśli nie nauczymy go prawdziwego rzemiosła, sztuki widzenia kształtów, umiejętności tworzenia własnych wizji nigdy nie osiągnie najwyższego celu, jakim jest kompletne zadowolenie klientów. Niekiedy również długotrwały brak sukcesu może przyczynić się do utraty pasji. Fryzjerstwo dzisiaj to bardzo trudny zawód i przyspieszone kursy nie zagwarantują zdobycia umiejętności na dostatecznym poziomie. Nasz apel do młodych fryzjerów: tylko praca, edukacyjna i determinacja przerodzona w pasję pozwoli Ci osiągnąć cel.

Współpracujecie z Wella. Co najbardziej ceni Pani w tej współpracy?
Od 5 lat współpracujemy z marką Well Professionals, to wspaniały okres dla rozwoju naszej Akademii. Wspólnie zrealizowaliśmy projekt „Akademia Koloru”, który odniósł spektakularny sukces. Obecnie realizujemy kolejny fantastyczny projekt o nazwie „Akademia Kreowania Wizerunku” – to nasze nowatorskie dzieło w zakresie edukacji. W ramach naszej współpracy mieliśmy również przyjemność prezentacji swoich pokazów podczas finału Wella Trend Vision Award w Mołdawii i w Bułgarii. Marka Wella jest naszym mecenasem i wsparciem w projektach alternatywnych. Była naszym głównym sponsorem ubiegłorocznego pokazu na deskach Albert Hall. Wspierała nas w ramach imprezy charytatywnej Alternativ Hair Show. Wspólnie z instruktorami studia Wella realizujemy wiele ciekawych i ważnych dla nas projektów, wciąż tworzymy nowe plany. Mamy nadzieje, ze wszystkie uda się zrealizować.

www.babiczandbabicz.com