Trudności? Postaw na profesjonalizm

900
Maciej Maniewski
Maciej Maniewski

Od lat powtarzam, że w środku trudności tkwią sposobności. Dlatego wierzę, że pandemia przemodeluje rynek i tym, co będzie się bronić jest edukacja – komentuje Maciej Maniewski. Przypomina, że nie wolno na sobie oszczędzać. A regularna praca podczas szkoleń, przekłada się na siłę budowania własnej marki. Podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności to najlepsza broń w walce z kryzysem.

Inflacja, zastanawiające prognozy rynkowe i wiele znaków zapytania. Każda branża przeżywa trudny czas. Jak ma się Twoja?

Czas nie należy do łatwych. Wielu fryzjerów z długoletnim stażem zmienia kierunek, inaczej prowadzi fach, czasem rezygnuje. Na rynku pojawiają się właściciele, którzy nie są fryzjerami. W sytuacji kryzysowej nie będą w stanie sami stanąć przy fotelu. Nie sztuką jest otworzyć biznes, sztuką jest go utrzymać. Rynek zmienia się dynamicznie. Mam tu na myśli sytuację lokalową, ale też rynek pracowników, stopy procentowe, nawet koszty materiałów. Wiele osób podczas pandemii pracowało nielegalnie… Na kryzysie cierpi jakość usług. Niepokojąco wygląda też obniżanie cen.

Wojny spod znaku „u nas taniej” nie wygra przecież żadna ze stron…

Właśnie! Dlatego najważniejsze to przypomnieć sobie, co oznacza profesjonalny biznes i utrzymać cenę, dzięki jakości. Jako artyści łatwo poddajemy się impulsom, co w dużym stopniu mogą wykorzystywać duże firmy. Często ich cel jest jeden – zatowarować nas. Czym większe marki, tym większe cele sprzedażowe na dany rok. Jeśli mamy sprawdzony i zabezpieczony system, nie warto go w tak trudnym okresie zmieniać. Tutaj nie ma dróg na skróty.

Jak zmienia się system szkoleniowy w Polsce?

Niepokoi mnie narastająca tendencja do wzrostu ilości Akademii. Ktoś kto pracuje w zawodzie zaledwie od roku, już szkoli. Akademie kuszą marketingiem, zamiast doświadczeniem. Warto pamiętać, że jakość musi mieć swoją cenę. Najważniejsze to dostać ofertę skrojoną według potrzeb. Jesteś właścicielem salonu i chcesz potem szkolić personel? A może jesteś człowiekiem biznesu, który prowadzi salon – wtedy najważniejsze jest szkolenie całego salonu, a nie pojedynczych osób. Jeśli masz długoletnią praktykę, kluczowe jest przypomnienie sobie o pewnych rzeczach, wraz z tym wzrośnie zawodowa pewność siebie. A może jesteś na początku drogi fryzjerskiej i chcesz związać się z Akademią, która zaoferuje Ci regularność w treningu na różnych poziomach zaawansowania? Jeśli odnajdujesz się w tych pytaniach, możemy zacząć wspólną naukę w każdej chwili.

Jakie rozwiązania rekomendujesz?

Zależność jest prosta. Jak pracujemy w salonie, tak szkolimy innych. Chodzi o bycie fair i uczenie fryzjerów rzetelności i sprawnych technik. W każdym treningu kluczem jest regularność. O tym, jak można przyspieszyć karierę i dojść do sukcesu, świadczy już kilka nazwisk fryzjerów w Polsce, które szkoliły się w Akademii Maniewski non stop. Dzięki temu nauczyły się doskonale rozwijać swoje biznesy i prezentować markę w sieci czy korzystać z systemów rekomendacji produktów. Razem z edukatorami Akademii Maniewski zawsze podchodzimy do kursantów z olbrzymią cierpliwością. Najlepszym feedbackiem jest to, czy dany człowiek nas zrozumiał i czy rozwija się w swoim zawodzie. Ta zależność między teorią a jej praktycznym wykorzystaniem jest dla nas kluczowa – od strzyżeń, aż po koloryzacje.

Wśród proponowanych rozwiązań pojawiają się dwa programy szkoleniowe. Na czym polegają?

Pierwszy jest dla osób, które odwiedzają nas po raz pierwszy. Chodzi o poznanie swoich mocnych i słabych stron, o efektywną pracę. Maciej Maniewski z telewizji czy mediów społecznościowych to jedna strona mojej osobowości. Bezpośredni kontakt pokazuje przede wszystkim moje doświadczenie fryzjerskie i to, jak wiele można się ode mnie nauczyć podczas spotkania twarzą w twarz. To od edukacji i pracy z ludźmi zaczęła się moja kariera. Pierwszy program SALON LOOK to też opcja dla fryzjerów, którzy wracają do Akademii po kilku latach, aby odświeżyć swoją wiedzę. Omawiamy codzienne techniki pracy salonowej, przypominamy je, przy jednoczesnym nacisku na trendy obowiązujące w danym sezonie.

Drugim ważnym programem są już kroki edukacyjne w Akademii. Każdy fryzjer powinien powtarzać je co dwa lata. Szkolenie SILVER to przypomnienie najważniejszych linii, które decydują o jakości strzyżenia, poszerzone o pracę z prawidłowym określeniem długości. Szkolenie GOLD gwarantuje doskonałe rozumienie stopniowania i uniesienia włosów, uczymy się budować ciężar lub eksponować lekkość włosów. Szkolenia PLATINIUM to bardzo modne cieniowania włosów długich i krótkich. Zwieńczeniem każdego szkolenia praktyczny warsztat.

Jak dopasować program do swoich potrzeb?

Często przyjeżdżają do mnie osoby z ogromnym doświadczeniem, a jednak chcą skupić się na wybranym zagadnieniu. Błąd możne zdarzyć się każdemu, warto mieć jednak świadomość skąd się bierze i nauczyć się kontrolować technikę. Kiedy widzimy, jakie są słabe i mocne strony danego kursanta, możemy szybciej i lepiej mu pomóc.

Tutaj z pomocą przychodzą szkolenia indywidualne?

Tak. Cieszę się, że ten system szkoleniowy zyskał na popularności. Chcesz być najlepszy, pamiętaj, że to wymaga inwestycji. A inwestycja w samego siebie jest zawsze tą najlepszą. To nie kwestia lamp czy krzeseł, ale wiedzy, która jest z nami już do końca życia. Nie ma lepszej opcji rozwoju niż treningu jeden na jeden. Potwierdzają to najlepsi fryzjerzy na świecie. Jestem wymagającym edukatorem, ale mam ogromne doświadczenie dydaktyczne, które przekłada się na zwiększenie pewności zawodowej i pracę nad wiarą we własne możliwości. Ocenianie przez grupę i dodatkowe czynniki stresujące zostają wyeliminowane.

W ofercie są indywidualne szkolenia dla grup z jednego salonu…

Tak. To kolejne sprawdzone rozwiązanie, jeśli szkolić chcą się 2-3 osoby z danego miejsca. To pomoc i wzmocnienie dla właściciela salonu. Lepszy rozwój i zabezpieczenie biznesu. W tak niepewnych czasach to przecież kluczowe. Ten rodzaj szkolenia odbywa się nie tylko w zakresie strzyżeń, ale również koloryzacji.

Czym jeszcze kierować się przy wyborze szkolenia? 

Przede mną 30-lecie mojej pracy zawodowej, a wciąż kilka razy w roku inwestuję, aby być na treningach w najlepszych światowych Akademiach. Często wybieram właśnie szkolenia indywidualne. Na niektóre z nich chętnie wracam. Analogiczne rozwiązanie proponuję wszystkim, którzy doceniają regularność i powtarzalność podczas planowania rozwoju kariery. Czasem, aby dana rzecz zapadła nam w pamięć, potrzebny jest czas, jakiś ruch dopiero powtórzony po raz kolejny sprawia, że zaczynamy rozumieć jego działanie i możemy korzystać z ułatwienia, jakie daje w pracy salonowej. Fryzjer na szkoleniach powinien być każdego roku, szkoląc się minimum raz na kwartał, czyli cztery razy w roku. Powtarzanie podobnych programów jest treningiem. Łatwo można to porównać do nauki języka obcego.

Jak świadomie kształtować ścieżkę kariery?

Uczyć się, uczyć i jeszcze raz uczyć. Zarówno rzemiosła, jak i prowadzenia biznesu. Są rozwiązania, do których nie warto dochodzić metodą prób i błędów. Na wszystko warto mieć swój własny, indywidualny plan. Ktoś, kto uwielbia strzyc na pewno mnie zrozumie. Na każde strzyżenie trzeba mieć precyzyjny plan. Techniki i umiejętności pozwalają go perfekcyjnie wypełnić. Bardzo ważne jest postawienie przed sobą konkretnego celu. Nie warto oszczędzać na sobie.

Jak organizować szkolenia dla pracowników salonu?

Inwestycja w pracowników powinna być najważniejsza. Jako marka Maniewski postanowiłem, że w trudnych czasach fryzjerzy będą mieli jeszcze więcej szkoleń. To mój priorytet. Można wymagać, ale ważny system motywacji, który prowadzi do profesjonalizmu i jest rodzajem ubezpieczenia. Przez lata pracowałem z setkami fryzjerów, szkoląc ich i promując. Wzmacniam ich fryzjersko i wizerunkowo. Powinno być to zachętą dla wielu osób, które stoją przed dylematem związanym ze zmianą zawodową i życiową. Tak buduje się siłę marki i autorytety.

Jakie możliwość rekomendacji stwarzasz i jak to może przełożyć się na ilość klientów?

Tysiące ludzi zwraca się do mnie z prośbą o polecenie dobrego fryzjera. Nasze media społecznościowe biją rekordy popularności. To setki tysięcy odsłon w mediach społecznościowych i milionowe odsłony na YT. Chętnie polecamy i rekomendujemy naszych kursantów. Wiemy, co potrafią i to dla nas znak jakości. Zaproponowałem specjalny program dla fryzjerów w Polsce, który ma ich wzmacniać i pomóc w promocji, poprzez uwierzytelnienie jakości ich usług. Mam na myśli specjalny dyplom „Maniewski recommend”. To jedna z nowości, jaką wymyśliłem podczas pandemii. Program już ruszył, pierwsze efekty zobaczymy w 2022 roku. Certyfikat należy się salonom lub osobom, które były na szkoleniach w ubiegłym roku minimum trzy razy. Czwarte spotkanie szkoleniowe dotyczące nowych trendów i kolekcji jest czymś, co daję w prezencie. Rozumiem, jak trudne czasy przeżywa branża fryzjerska. Ze swojej strony chcę pomóc. Osoby, które skorzystają z programu szkoleń indywidualnych w przyszłym roku, będą chciały skorzystać z kroków Silver, Gold, Platinium będą mogły liczyć na specjalny certyfikat „Maniewski recommend” na rok 2023. Planuję uruchomienie systemu rekomendacji tych punktów, polecania salonów w miastach i miasteczkach. Już działamy z podobną rekomendacją – doskonały przykład to kanał Maniewski na YT. Mamy tam już kilkanaście milionów odsłon. W odcinkach zapraszamy m.in. na usługę kaszmirowej keratyny dostępną w salonach FARMAGAN, które zaznaczone są na specjalnej mapce.

Zachęcam do kontaktu. Wiem, że branża jest zajęta. Napiszcie w social mediach, zapraszam na www.maniewski.pl/akademia. Jesteśmy do Waszej dyspozycji. Wystarczy zostawić swój kontakt, zadzwonimy i wyjaśnimy, jakie są nasze propozycje rozwojowe.

Pamiętajmy, że trening czyni mistrza, a zwłaszcza w kryzysie mistrzów potrzebujemy najbardziej. Do zobaczenia w Akademii Maniewski.