Wywiad: Karolina Grzelewska

1382
Karolina Grzelewska

Stylista fryzur a może edukator zawodowy w obliczu mody, zdrowia i nauki? Poznajcie założycielkę przedsiębiorstwa, dla której pasja to nie biznes, ale sposób na wspieranie innych w branży fryzjerskiej.

Karolina Grzelewska jest właścicielem marki @HairLifeProfessional oraz firm: Hair-Life Professional Salon & Academy, ART Trends Hairdressing Academy, Stowarzyszenie Fryzjerów Polskich w Wielkiej Brytanii FHOPHA, Amazon Keratin dystrybucja i szkolenia UK. Jest projektantką oraz producentką kosmetyków do pielęgnacji skóry głowy oraz włosów.

Karolina Grzelewska jest edukatorką fryzjerstwa z uprawnieniami wykładowcy i trenera. Od 25 lat jest twarzą marki L’Oréal Professionnel. W UK współpracuje ze szkołami fryzjerstwa oraz zapewnia praktyki zawodowe. Jest cenionym mistrzem i jako stylistka fryzur z pasją realizuje własne projekty zawodowe pomagając innym spełniać marzenia życiowe. Wspiera fryzjerów a od roku 2013 prowadzi szkolenia autorskie i zawodowe. Na stronie rządowej UK figuruje jako Learning Provider i współpracuje z: Hair-Council, British Beauty Council, FHA, NHBF, BABTAC, Habia. Współpracuje z trenerami z różnych regionów, organizuje i zaprasza artystów, trenerów do własnej akademii w Nottingham – dbając o prestiż fryzjerów i stylistów.

Karolina Grzelewska współpracuje również z egzaminatorami w Polsce, gdzie można zdać egzamin i uzyskać tytuł Czeladnika lub Mistrza np. Ewa Wolaniuk-Kloc w akademii barberingu i fryzjerstwa. Ponadto dba o dobry wizerunek i właściwe kwalifikacje fryzjerów w Polsce, rekomendując szkolenia artystyczne u polskich trenerów t.j. Maciej Wróblewski, Joanna Zaremba-Wnaczura, Leszek Czajka, Małgorzata Babicz, Berendowicz i Kublin i wielu innych.

Certyfikat Trusted Company oraz liczne medialne osiągnięcia od 2013 roku i nagrody – udowadniają pełny profesjonalizm i ogromny sukces Polki, która jako pierwsza w Wielkiej Brytanii otrzymała tak wiele wyróżnień za wkład w kulturę i edukację jak również za aktywność zawodową. Jest pierwszą polską stylistką fryzur na wyspach, która stworzyła własne przedsiębiorstwo, stowarzyszenie fryzjerów, centrum szkoleniowe oraz linię produkcyjną z pasji. Jest wzorcem do naśladowania, co da się zauważyć w social mediach. Wiele osób naśladuje i powiela pomysły Karoliny Grzelewskiej co oznacza, że nie bez powodu otrzymała tytuł najbardziej inspirującej Polki w UK podczas uroczystej Gali Woman in the World oraz tytuł Lidera w branży fryzjerskiej uhonorowany przez Magazyn Leaders oraz telewizję regionalną Londyn TV. Karolina Grzelewska zajmuje się obecnie implementacją programu franczyzowego oraz będzie udziałowcem wydawnictwa prasowego w formie ekskluzywnego magazynu Advertsbook Hair & Beauty.

Dlaczego szkolenia stacjonarne cieszą się u Pani tak ogromnym powodzeniem?

Podczas szkoleń face-to-face jestem w stanie odpowiedzieć na więcej pytań bardzo dogłębnie i na żywo pokazać to co najbardziej istotne. Jako trener, zwracam uwagę na wiele czynników, czystość i jakość pracy, a podczas szkoleń w akademii mogę wychwycić błędy na bieżąco i korygować je. Mam bezpośredni kontakt z fryzjerami, rozmawiamy o wielu aspektach dodatkowych, które wpływają na przyszły sukces i wspaniałe rezultaty. Moje szkolenia to indywidualne podejście z naciskiem na praktykę na poziomie artystycznym w wykonaniu scenicznym. Teoria jest ważna, praktyka codzienna jeszcze bardziej. Kocham sztukę użytkową, współczesną, co w pracy i podczas szkoleń przekłada się na dopracowaną formę użyteczną, codzienną i praktyczną. Żaden klient nie jest obsługiwany szablonowo w zakresie doboru fryzury, żaden fryzjer nie jest szkolony szablonowo. Od wielu lat uczę 11 technik cięć, uczę tworzyć i cieszę się, że adepci potrafią to wykorzystać, myśląc i dobierając właściwą technikę do określonego kształtu twarzy. Techniki artystyczne i sceniczne pozwalają uzyskać właściwą formę i efekt końcowy do 20-25 minut, a nie 40-45 jak w przypadku tradycyjnych szkoleń. Zachowując profesjonalizm mile zaskakujemy klientów, to element mojej filozofii w sztuce fryzjerstwa. Tradycyjnie fryzjer posługuje się 2-3 technikami, ja poznałam 11 technik 20 lat temu od artystów z Paryża w L’Oréal Academy. Inne szkolenia w UK Tony & Guy, Saks i Vidal Sassoon pomogły mi spojrzeć inaczej na techniki fuzyjne w wykonaniu artystów włoskich i amerykańskich. Uczę tego, co jest właściwe i użyteczne, w praktyce. Cieszę się, że inni artyści i trenerzy uczą odmiennych technik (cięcia i koloryzacje) jednak ja skupiam się na tym, na czym zależy klientom najbardziej. Oczywiste jest, że nie każdy klient pozwoli sobie na awangardę lub na styl fryzury do sesji magazynowej lub na wybieg. Nie każdemu to pasuje i nie każdy ma taką potrzebę. Możemy wyjść z klasyki i pokazać artystykę, awangardę, możemy uczyć wszystkiego, ale nie wszystko jest niezbędne. Osobiście kocham francuskie techniki i fascynuje mnie Paryż. Tu zaczęło się wszystko tak naprawdę… Eugene Schueller, doceniony również Antoni Cierplikowski. Francja to kolebka fryzjerstwa z klasą, to styl. Minęło tak wiele lat, a paryskie techniki są nadal trendy, są na topie i w dalszym ciągu nie każdy jest w stanie poznać filozofię technik francuskich. To wyróżnia moje szkolenia. Mam coś, czego nie posiada „każdy”. Nie szkolę na ilość i masowo, nie robię ze szkoleń show czy zabawy. Moja filozofia i forma przekazu nie jest skopiowana i jestem dumna, że wybrałam własną drogę w nauczaniu. Świadomość tworzenia i autorskie techniki gwarantują uzyskanie dobrego i właściwego efektu, aby fryzjer nie zastanawiał się czy „znam dobrą technikę? lub czy potrafię?” – po prostu wykonuję właściwą pracę i osiąga zamierzony rezultat.

Wspomniała Pani o własnej linii produkcyjnej. Czy może Pani coś więcej powiedzieć o produktach marki Hair-Life Professional?

Stworzyłam linię kosmetyków do pielęgnacji włosów uwrażliwionych cienkich oraz grubych, do włosów naturalnych oraz po zabiegu koloryzacji. Wdrożona w kwietniu 2021 linia profesjonalna 7 produktów podbiła rynek UK. Mnóstwo pozytywnych opinii, efekty są natychmiastowe i spektakularne. Linia była zaprojektowana dla użytkowników domowych, jednak okazało się, że firmy i salony fryzjerskie dokonują zakupu w hurtowych ilościach na sprzedaż dla własnych klientów. Produkty nie były testowane na zwierzętach, ale na klientach w salonie. Nie zawierają SLS, parabenów, soli czy siarczanów. Są zaprojektowane tak, aby spełniły oczekiwania wszystkich klientów. Zawierają znikome ilości związków konserwujących, ale w żaden sposób nie mogą wpływać negatywnie podczas procesu absorbcji czy kontaktu ze skórą i są bezpieczne. Główne składniki to witaminy, oleje naturalne, wyciągi roślinne oraz ekstrakty z owoców i są w grupie produktów organicznych. Nie obciążają włosów. Eliminują elektryzowanie się włosów, przetłuszczanie lub matowienie. Posiadam kilkuset stałych klientów i to właśnie oni mieli okazję poznać wspaniałe właściwości zaprojektowanych kosmetyków do włosów. Są idealne do stosowania po wszelkich zabiegach chemicznych, również po zabiegach keratynowych lub nanoplastii. Zainwestowaliśmy również w nowy projekt oraz w linię produkcyjną. Planujemy uruchomić produkcję „na zamówienie” dla innych firm fryzjerskich. Przez lata testowałam produkty różnych firm, latami gromadziłam wiedzę, porównywałam składniki. Wyselekcjonowałam to co właściwe i najlepsze. Nanotechnologia pomogła mi stworzyć doskonałe produkty.

Wiele wyszkolonych przez Panią fryzjerów posiada własną firmę lub salon, jak to możliwe, że dobrze prosperują? Przecież wiele nowych firm nie ma gwarancji na przetrwanie, a Pani adepci jednak odnoszą sukcesy.

To za sprawą szkolenia biznesowego. Wprowadziliśmy rozszerzone szkolenia biznesowe dla fryzjerów i dla salonów. Szkolenia bazują na 25 latach doświadczenia biznesowego. Certyfikacja w biznesie, licencje, normy prawne i aktualne rozporządzenia rządowe to tylko fragment wykładni. Prowadzimy autorskie szkolenia, które nie bazują na skryptach i są aktualizowane. Administracja, księgowość, marketing, zarządzanie, gospodarka magazynowa, zasoby ludzkie, systemy innowacyjne, rozliczenia i inwestycje w branży fryzjerskiej oraz w branży beauty to tylko część najważniejszych zagadnień, jakie są uwzględnione podczas szkoleń. Możesz pracować 5, 10, 15 lat i nie osiągniesz wiele, ale możesz pracować swobodnie i co 3 lata inwestować np. w kolejne nieruchomości. Przykład: możesz posiadać kapitał i generujesz straty ale możesz ponosić straty i konwertować je w zyski. To jest działanie, które należy zrozumieć na początku, kiedy podejmujesz decyzję o otwarciu biznesu. Prowadzimy szkolenia dla początkujących, dla których biznes i firma to nowa dziedzina życia. Szkolenia na poziomie menadżerskim oraz indywidualne są bardzo skuteczne, dlatego adepci, studenci inwestują we własny biznes i odnoszą sukcesy. Filozofia tworzenia realnego sukcesu to nie teoria, to nasze, poparte sukcesami, wypracowane latami wzorce w dążeniu do doskonałości. Dziś w formie szkoleń, dostępne w naszej akademii ART Trends.

W edukacji – co najbardziej cieszy i dlaczego właśnie fryzjerstwo?

Największą satysfakcją dla trenera są sukcesy adeptów. To jest najważniejsze, aby potrafili wykorzystać nabytą wiedzę w praktyczny sposób każdego dnia. Aby potrafili czerpać z tego radość i pokazać zadowolenie u klientów. Otworzyć myśli, połączyć wizję, wykonać tą część artystyczną i dopasować styl. To jest fryzjerstwo, które inspiruje. To również fundament dla innych artystów. Fryzjerstwo dlatego, że tu nie ma ram i schematów, tu nie ma barier. Jest kreatywność, jest styl i elegancja. Fryzura to wizytówka każdego w każdej branży, to trend na arenie międzynarodowej. Tu nie ma mowy o nudzie czy braku innowacji. W tej branży są dostępne nowości technologiczne, moda, styl, język przekazu, uczucia, emocje. My fryzjerzy tworzymy rodzinę, niezależnie od kraju pochodzenia i bez względu na język porozumiewania się – jesteśmy twórcami i potrafimy pokazać Światu, że bez nas wszystko jest szare. Z nami właśnie ten Świat i życie nabierają barw. Zapraszamy do naszej akademii trenerów i artystów, organizujemy szkolenia dodatkowe i uzupełniające, szkolenia autorskie. Również fryzjerzy z Polski są mile widziani w @ArtTrendsHairAcademy.

Czy prowadzenie zajęć to przyjemność? A może jest to niewdzięczny zawód?

Prowadzenie zajęć to eksploracja wielu wartości oraz szlifowanie diamentów. Poznajemy Świat dogłębniej, odkrywamy i pomagamy odkrywać umiejętności innych. Pomagamy tworzyć historię oraz zawodowe ID lub nowy wizerunek. Jako trenerzy, sami bezustannie uczymy się i wdrażamy nowości, aby móc inspirować, aby móc pobudzić wyobraźnię innych. Przyjemność pojawia się, kiedy wspólnie z uczniami tworzymy projekt, kiedy rozmawiamy w tym samym fryzjerskim języku, ale to wymaga nauki. Zawód trenera nie jest dla każdego. To musi być pasja, to jest wiele wyrzeczeń w życiu osobistym, ponieważ musimy czuwać i nadzorować. Mówimy o precyzji. Nie sztuką jest tylko być, ale musimy zadbać o wizerunek z każdej strony, nie tylko własny ale głównie wszystkich dookoła. Dla mnie jako dla trenera, najważniejsze są sukcesy moich uczniów, ponieważ to moja wizytówka. Każdego wspieram, dlatego nie prowadzę szkoleń online lub szkoleń na odległość. Mam indywidualny kontakt, mam relację, mam kontrolę i wiem jak we właściwy sposób ukierunkować lub uzupełnić braki w tym, co nie jest dopracowane. Widzę, komu zależy na tym, aby świadomie i profesjonalnie pod moimi skrzydłami mógł zdobyć laur. Nie biznes masowy mnie cieszy, lecz indywidualny dialog. Nie uczę dla biznesu, uczę ponieważ kocham to rzemiosło i uwielbiam dzielić się wiedzą. Jestem aktywną zawodowo trenerką, mistrzem i stylistką, która od roku 1996 wykonała ponad 37000 usług fryzjerskich. Ta wiedza właśnie, to doświadczenie są przekazywane dalej. Dlatego moi adepci, absolwenci odnoszą sukcesy zawodowe i biznesowe.