Postaw na edukację!

627
Alicja Glos-Krawczyk, Piotr Drewniak, Natalia Drewniak, GAAK Akademia
Alicja Glos-Krawczyk, Piotr Drewniak, Natalia Drewniak, GAAK Akademia

GAAK Akademia Fryzjerska Glos-Krawczyk Drewniak – prestiżowa, rodzinna, wszechstronna akademia fryzjerska z Żor zajmująca się organizacją szkoleń na najwyższym poziomie. Od wielu lat prowadzi szkolenia, kursy i pokazy cieszące się ogromną popularnością. Jako jedna z nielicznych posiada certyfikat jakości MSUES Nr 389/2020.

O aktualnej sytuacji na rynku szkoleń fryzjerskich rozmawiamy z współtwórcami i współzałożycielami akademii: Alicją Glos-Krawczyk, Piotrem Drewniakiem i Natalią Drewniak.

Jak wygląda rynek szkoleń fryzjerskich w Polsce?

AGK: Rynek szkoleń jest bardzo nasycony. Patrząc z perspektywy 24 lat doświadczenia na rynku szkoleń uważam, że oferta szkoleniowa jest bardzo bogata i konkurencja firm szkoleniowych jest bardzo duża. Szkolenia są na różnych poziomach, są akademie certyfikowane, które pracują od wielu lat, jak również młodzi szkoleniowcy, którzy dopiero zaczynają wchodzić w rynek edukacyjny.

PD: Wybór tematów jest bardzo szeroki, od bardzo wąskiego po szeroki zakres. Dlatego prężnie działająca akademia musi swoją ofertę na bieżąco dostosowywać do potrzeb klienta.

Czy dostrzegacie specjalizację wśród akademii?

AGK: Widzimy, że akademie zaczynają mieć coraz szerszy wachlarz oferowanych szkoleń. Nasza akademia ma w ofercie wszystkie możliwe szkolenia. Natalia zajmuje się upięciami, ja zajmuję się stylizacją i strzyżeniami, Piotr koloryzacją i strzeżeniami oraz wspomagamy się nawzajem. Zdarza się, że akademie realizują szkolenia z określonego zakresu np. męskie lub wspomagają się szkoleniowcami zewnętrznymi.

Co spowodowało taki ogromny boom na rynku szkoleń? Czy pandemia przyczyniła się do jego gwałtownego rozwoju?

AGK: Myślę, że tak.

PD: Przede wszystkim to my się rozwijamy, zaspakajamy swoje potrzeby. Rozszerzenie rynku daje szerokie spektrum tego rozwoju, zarówno jeśli chodzi o technikę jak i biznes. Chęć rozwoju osobistego jest głównym powodem zainteresowania rynkiem szkoleniowym.

AGK: Przez ostatnie dwa lata szkoleń, zauważyłam ciekawą sytuację. Coraz więcej osób zostawia stołki korporacyjne i zaczyna zajmować się rzeczami, o których zawsze myśleli. I są to osoby, które zajmowały dosyć wysokie stanowiska. Spotkałam w ostatnim czasie kilku architektów, którzy zostawili biura architektoniczne i zajmują się dzisiaj fryzjerstwem i są to osoby, które są bardzo kreatywne i wiedzą czego chcą. W ostatnim czasie ranga zawodu mocno wzrosła i stał się on zawodem mocno artystycznym.

AGK: Wciąż jeszcze borykamy się z tym, że kiedyś fryzjer był rzemieślnikiem i zdarzają się klienci, którzy właśnie tak go traktują. A przecież nowoczesny fryzjer aktualnie ma być artystą, który ma coś do przekazania.

Jak zmieniła się oferta rynku szkoleń na przestrzeni ostatnich lat?

PD: Pandemia sprawiła, że szkolenia produktowe i duże pokazy look&learn trochę się ograniczyły, na korzyść szkoleń warsztatowych. Byliśmy na to przygotowani i przez całą pandemię szkoliliśmy, nawet najmniejsze grupy. Choć to właściwie się nie zmieniło, bo zawsze pracowaliśmy w małych grupach. Dla nas najważniejszy jest kontakt z klientem i indywidualne do niego podejście. Nigdy nie pracowaliśmy na dużych grupach, nie chcemy i nie będziemy tego robić. Trzymamy się grup 6-10 osobowych. To jest nasz standard, który pozwala na pełną kontrolę nad pracą kursanta.

W jaki sposób wplatacie elementy marketingu do Waszych szkoleń?

PD: Marketing ma bardzo szeroki zakres. Są szkolenia stricte marketingowe służące sprzedaży, czy pozyskiwaniu klientów. U nas ten element pojawia się praktycznie na każdym szkoleniu. Zawsze staramy się omówić typy klientów, czy sposoby na ich pozyskiwanie. To jest wiedza wypracowana w naszych salonach w codziennej pracy z klientem. Zawsze podkreślamy to, że jesteśmy fryzjerami, pracujemy z klientem na co dzień. To co widzimy, że funkcjonuje w naszych salonach staramy się przekazać na szkoleniach.

Czym różni się nasz rynek od światowego? Jak przełożyć wiedzę zdobytą na szkoleniach zagranicznych na potrzeby polskich klientów?

Weźmy trzy klientki z różnych miejsc na świecie: Londynu, Paryża, Mediolanu i spróbujmy je porównać. Londyn jest bardzo luźny, fryzury są odważne, awangardowe, czesane wiatrem. W Paryżu koloryzacja i strzyżenia są bardzo kobiece. Mediolan to formy lekkie, falowane. Polska, z tych trzech miejsc, jest najbliżej Mediolanu. Ale nawet w różnych rejonach Polski widać różnice w preferencjach odnośnie stylizacji, czy koloryzacji. Dlatego np. mullet  prowadzony w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu będzie wyglądał inaczej w każdym z tych miast. Dlatego kiedy przyjeżdżam na szkolenie, najpierw rozmawiam o potrzebach fryzjerów, a później dostosowuję technikę do danego obszaru i oczekiwań klienta.

Czy szkolenia online są w stanie wyprzeć szkolenia stacjonarne?

AGK: Przed pandemią pracowałam bardzo dużo na szkoleniach look&learn, w których uczestniczyło po 100-150 osób. Cieszyły się bardzo dużą popularnością. Ale były to szkolenia inspiracyjne. Nie sposób nauczyć się na nich zawodu. Teraz, uczestnicy tych szkoleń przenieśli się na szkolenia online. Dla mnie szkolenie online jest cudownym uzupełnieniem szkoleń warsztatowych. Szkolenia online nigdy ich nie zastąpią. Uważam, że każdy fryzjer raz na jakiś czas powinien wyjść ze strefy komfortu, przyjechać na szkolenie warsztatowe, zainspirować się, spotkać z innymi fryzjerami, usłyszeć ich historię. Ważne, aby wybrać taką akademię, gdzie będzie dobre flow ze szkoleniowcem, z którym się zrozumie i nawiąże fajną relację. Warto wracać na szkolenia przynajmniej raz do roku, szczególnie na podstawy, aby nie umknęły nam fundamenty. Dzięki temu wzmacniamy się pakietowo i wyrównujemy wiedzę, poznajemy aktualne trendy. Szkolenia online są doskonałym narzędziem dla inspiracji, uzupełnienia wiedzy, która nam umyka, ale nie zastąpią szkoleń stacjonarnych.

Jakie jest flagowe szkolenie w Waszej akademii?

Na pewno jedno z nich to Projektowanie Strzyżeń Salonowych. Z zakresu strzyżeń mamy obecnie 16 tematów: m.in. podstawy, stylizacje po strzyżeniach, szkolenia zaawansowane. Szkolenie Bridal Style z zakresu upięć, to temat na czasie, szczególnie ze względu na trwający sezon ślubów. Z zakresu koloryzacji: Instacolor oraz Projektowanie Technik koloryzacji. Wprowadziliśmy również szkolenia 2 w 1 i 3 w 1 – to kompleksowe szkolenia z koloryzacji i stylizacji oraz ze strzyżeń, koloryzacji i stylizacji.