Zawsze jest dobra pora, żeby wprowadzić trochę świeżości do salonu. Oto kilka propozycji wnętrz, które swym wystrojem budzą prawdziwy zachwyt.
Bell M.Dolla

Wystrój salonu to nieskończone źródło informacji. Przemawiają tu ściany, przemawiają toaletki, fotele, umywalki do włosów, a także przedmioty wyłącznie dekoracyjne… Mówią o tym, jakie są osoby, które tu pracują, w jaki sposób pracują i jak pojmują fryzjerstwo. Czy wolą radosny styl boho czy może vintage, czy za drzwiami czeka nas relaksujące doświadczenie czy raczej nieco wyniosłe przyjęcie. To od wnętrza zależy, czy wejdziemy czy nie, a nawet to, czy wejdziemy, bo mamy na to ochotę, czy tylko dlatego, że najwyższy czas zmienić fryzurę. A to olbrzymia różnica!

Jest wiele salonów, które dzięki świadomości znaczenia wystroju stały się prawdziwymi dziełami sztuki. Przykłady, które ilustrują ten artykuł, wyraźnie pokazują, że otoczenie może całkowicie zmienić odbiór salonu przez klienta. Zapraszamy!

Kreatywność i awangarda

Jedną z ważnych funkcji (i zalet) wystroju salonu jest to, że pozwala on na tworzenie przestrzeni zróżnicowanych zarówno pod względem typu klientów, jak i usług, dzięki czemu uzyskać można znacznie bardziej ekskluzywny wizerunek. W przypadku salonu 366 CDB, otwartego w Barcelonie przez Bertę de Arteaga (Compagnia della Bellezza) i Joana Manuela Marín (Orizzont), starano się stworzyć wnętrze eleganckie, przestrzenne i uniwersalne, takie, w którym klient mógłby w pełni cieszyć się z wizyty. A zatem poza toaletkami i umywalkami utworzono tu strefę manicure, osobną strefę pedicure, a także stanowisko barberskie. Co więcej, cała koncepcja salonu nawiązuje do wyspy Formentera – elementu wspólnego dla obojga dyrektorów. Także salón Hair&More Pablo Péreza, mieszczący się w Madrycie, wyróżnia się tym, że stara się pogodzić dwa zupełnie różne klimaty. „Dla panów chciałem stworzyć klasyczną golarnię w klimacie angielskim, o ciepłej i typowo męskiej atmosferze, przypominającej dawne salony dla panów. Dla pań zaprojektowaliśmy wnętrze minimalistyczne, nowoczesne i bardzo funkcjonalne, gdzie wyróżniałyby się następujące materiały: drewno, cement i stal. Utworzyliśmy też prywatną kabinę: nowoczesną i spokojną przestrzeń, w której można wykonać którykolwiek z naszych zabiegów”, opowiada nam Pablo Pérez i dodaje: „Wystrój to coś niesamowicie istotnego. Po pierwsze dlatego, że jest on wizytówką twojej firmy; po drugie, bo pracujesz w tym miejscu przez wiele godzin; po trzecie, bo pomaga sprawić, by twoi klienci dobrze się tam czuli”. Z kolei Giuseppe Sciannimanico z Green Hair & Beauty (również w Madrycie) przekonuje, że inspiracją dla jego salonu była analiza potrzeb klientek – relaks w ekskluzywnym miejscu – oraz chęć zrobienia czegoś odmiennego: „Zawsze lubiłem poszukiwać nowych sposobów tworzenia czegoś spersonalizowanego za pomocą dekoracji. Chciałem osiągnąć bardziej ekskluzywne wnętrze, które przetrwa mimo upływu czasu. Obecnie rynek wnętrzarski oferuje ogromny wybór materiałów i można bawić się, mieszając je ze sobą. Lubię łączyć drewno z czarnym szkłem lub porcelaną”. Dla jego salonu charakterystyczne są duże, wygodne umywalki, zasłony dodające wnętrzu przytulności i intymności oraz starannie dobrana muzyka, która sprzyja relaksowi.

Salón Toro
Salón Toro

Osiągnąć własny styl

Salon Silke von Rolbiezki Coiffure w Palma de Mallorca oferuje klimat absolutnego relaksu, który oddziałuje na wszystkie zmysły i jest źródłem inspiracji zarówno dla klientów, jak i dla samych pracowników firmy. Punkt centralny salonu to duża sala typu loft, dawny warsztat biżuterii o powierzchni ok. 200m2, bardzo przejrzysta, z wysoko położonym sufitem i podłogą w stylu industrialnym”, opisuje Alexander von Rolbiezki, właściciel salonu. „Naszym celem było zachowanie charakteru industrialnego wnętrza, chcieliśmy jednak dodać też element elegancji. Dlatego połączyliśmy surowe materiały – takie jak kute żelazo czy drewno bez obróbki – z szybami, przedmiotami nowoczesnymi i meblami w stylu vintage”. Dominujące kolory w salonie to biel ścian, jasny beż podłogi, miedziane złoto i czerń. „Był to dobrze przemyślany wybór, bo kolory miały pomóc stworzyć klimat harmonijny, zrównoważony i przytulny, z nutą elegancji”. Chociaż Alexander zaprojektował wnętrze wspólnie z mężem, radzi: „umów się na konkretną rozmowę ze specjalistą w zakresie wystroju wnętrz, jeśli chcesz otworzyć lub odnowić salon, a nie masz zbyt wielkiego talentu wnętrzarskiego. Nie pożałujesz. Poszukaj kogoś, kto zrozumie twoje pomysły i twoją filozofię i obserwuj uważnie cały proces, by upewnić się, że rezultat będzie zbieżny z twoimi oczekiwaniami”. Ponadto zarówno studia w zakresie projektowania, jak i firmy z branży nieruchomości mogą okazać się bardzo pomocne przy wdrażaniu nowych pomysłów na dekorację salonu. Jak wyjaśnia Jordi Solerdelcoll, główny manager firmy Pahi Barcelona, „po pokazaniu naszych katalogowych propozycji dekoracji salonów, a następnie obejrzeniu wraz z klientem naszych wystaw, pracownicy mogą lepiej poznać jego preferencje. Dopiero wtedy, kierując się przewidzianym budżetem i potrzebami klienta, rozpoczynamy projekt pomieszczenia”. W tej sytuacji fryzjer lub fryzjerka mogą w każdym momencie zasięgnąć porady co do układu, oświetlenia, informacji technicznych na temat gniazdek, odpływów, pomiarów itd., a także na temat panujących tendencji. Na przykład studio projektowe Cm2 Disseny pomogło w powstaniu salonu Noguera Hair & Air w Barcelonie, który otrzymał nagrodę Best Salon Award w 2015 r., przyznaną przez Estetica Design i paryskie targi MCB. Mamy tu do czynienia z przestrzenią awangardową z elementami industrialnymi, co stanowi połączenie dwóch pasji właściciela: fryzjerstwa i sztuki. I tak powstał salon multidyscyplinarny, w którym współdziałają fryzjerstwo, manicure, pedicure i golarstwo wraz z rzeźbą, malarstwem, fotografią i dekoratorstwem. Minimalistyczne materiały industrialne świetnie łączą się z drewnianymi belkami i ścianami z cegły, które zostały w spadku po dawnym budynku.

Noguera Hair & Art Salon
Noguera Hair & Art Salon

 

 

 

 

 

 

 

 

Nowe zakątki do odkrycia

W Madrycie znajdziemy także salony Hair Krone i Isaac Salido. W tym pierwszym badano reakcje zmysłów na różne nastroje i rozwiązania. „Klarowny układ salonu zakłada podział na bardzo zróżnicowane i określone strefy, w których klient będzie mógł skorzystać z dowolnych usług w miłej i przyjaznej atmosferze. Oświetlenie odgrywa fundamentalną rolę w naszym salonie, a właściwe użycie światła ciepłego i zimnego tworzy atmosferę komfortu”, wyjaśnia Alfonso Martínez i dodaje, że „w świecie tak wielkiej rywalizacji wystrój wnętrz ma za zadanie przyciągnąć klientów i wyróżnić nas na tle konkurencji. Wizerunek, który pokazujemy światu, powinien podkreślać w każdym szczególe to, co chcemy kreować jako naszą markę”. Jeśli chodzi o salon Isaac Salido, jego założenie to „sprawić, że klient będzie cieszyć się każdą wizytą w salonie fryzjerskim. Od momentu wejścia, już od recepcji ma się on poczuć jak odkrywca przestrzeni, przemierzający coraz to nowe zakątki pełne różnych przedmiotów i obrazów. Na przykład w projekcie głównej umywalki została wykorzystana gigantyczna belka starego młyna na stalowej podstawie, a punkt farbowania włosów przypomina warsztat malarski”. Ta atmosfera inspiracji i kreatywności pozwala klientom oderwać się od rzeczywistości i przenieść się w inne miejsce bez wstawania z fotela. Oprócz strefy fryzjerskiej w salonie znajduje się także bufet, udekorowany kawałkami stali i drewna, utrzymany w tym samym stylu co całe wnętrze. Ostatnie miejsce, które odwiedzimy, Salón Toro w Barcelonie, to próba ucieczki od klasyki i osiągnięcia domowej atmosfery. W tym celu użyto materiałów szlachetnych i naturalnych jak drewno czy kamień, a także wprowadzono elementy właściwe dla wnętrza domowego, czyli np. kominek z XIX w., rzeźby i obrazy znanych artystów. „Dzięki pomocy projektanta Toniego Espucha stworzyliśmy wnętrze ciepłe, przyjazne i zawierające elementy osobiste. Mamy tu dzieła, które wnoszą odrobinę charakteru do naszego salonu, jak rzeźby Yayatura oraz kilka dzieł Philippe’a Pastora czy Álvaro Solera”.