Pożegnanie Giorgio Armaniego: Ponadczasowy architekt elegancji

374
Giorgio Armani, fot. Getty Images
Giorgio Armani, fot. Getty Images

Autor: Sergi Bancells

Legendarny Giorgio Armani, jedna z najbardziej wpływowych postaci w historii mody, zmarł 4 września, w wieku 91 lat.

Ta wiadomość, potwierdzona przez Armani Group, oznacza koniec ery, która ukształtowała nie tylko globalną modę, ale także sposób, w jaki rozumiemy elegancję i wizerunek osobisty. Według firmy, „Pan Armani odszedł spokojnie, otoczony bliskimi”, pracując do ostatnich dni.

Zaledwie kilka dni temu Armani pojawił się na okładce dodatku HTSI do Financial Times, sfotografowany w ogrodzie swojego mediolańskiego domu z książką w ręku i w jednym ze swoich charakterystycznych granatowych T-shirtów. Choć nieobecny na swoich ostatnich pokazach z powodów zdrowotnych, przyznał z uśmiechem: „Wszystko odbywało się pod moim nadzorem, za pośrednictwem wideokonferencji. Moją słabością jest to, że kontroluję wszystko”.

fot. Getty Images fot. Getty Images fot. Getty Images
fot. Getty Images

Giorgio Armani, fot. Getty Imagesfot. Getty Images

Życie poświęcone stylowi

Urodzony w Piacenzie w 1934 roku, Armani założył własną markę w 1975 roku, inspirując się hollywoodzkimi ikonami, takimi jak Cary Grant. Jego miękko dopasowane marynarki szybko stały się znakiem rozpoznawczym lat 80. i ubiorem pokolenia, któremu przyświecały ambicje i sukces. Eleganckie projekty Armaniego podbiły również sam Hollywood: Richard Gere w filmie „Amerykański żigolak” i George Clooney na niezliczonych czerwonych dywanach stali się trwałymi symbolami jego dyskretnej elegancji.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Liz Lange (@lizlangeofficial)

Przez ponad pięć dekad pokazy Armaniego były czymś więcej niż tylko ubraniami; reprezentowały one estetykę w pełnym tego słowa znaczeniu. Fryzury w jego kolekcjach konsekwentnie ucieleśniały ponadczasową, spokojną elegancję, nawiązując do jego wizji mody jako echa ciała, a nie krzyku. Każda stylizacja, prosta czy odważna, opowiadała starannie przemyślaną historię. Jego wpływ rozszerzył się na świat fryzjerstwa i urody, ucząc kolejne pokolenia, że ​​prawdziwe wyrafinowanie tkwi w powściągliwości.

Wizjoner biznesu

Armani zrewolucjonizował również branżę modową. Jako jeden z pierwszych, który opanował licencjonowanie, rozszerzył swoją markę z odzieży gotowej do noszenia na perfumy, meble, hotele, restauracje i wiele innych, tworząc jeden z najbardziej udanych niezależnych domów mody we Włoszech. W 2024 roku Grupa Armani odnotowała przychody przekraczające 2,3 miliarda euro, co dowodzi równowagi między kreatywnością a komercją.

Przy pokazach mody i wizerunkach modowych Giorgio Armani współpracował z jednymi z najwybitniejszych fotografów i fryzjerów. Jego najważniejszym partnerem zawodowym była współpraca z Aldo Coppolą; pracowali razem i darzyli się wzajemnym szacunkiem, ceniąc takie wartości jak piękno, znaczenie pracy i profesjonalizm.

Jako ojciec założyciel Made in Italy, Armani zostanie zapamiętany jako niestrudzony pracownik i nieprzekupny esteta, który dał światu nowy słownik elegancji. Jego dziedzictwo – ponadczasowe, zdyscyplinowane i głęboko ludzkie – będzie nadal inspirować modę, urodę i osobisty styl dla przyszłych pokoleń.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Estetica Magazine (@esteticamagazine)