Inspiracja ekologią

212
Musa Elite
Musa Elite

Wnętrza urządzone w zgodzie z naturą, zapewniające przyjemny klimat i całkowity relaks. Przyjrzyj się uważnie!

Bel M. Dolla

Jak się okazało, moda na „eko” nie była jedynie chwilowym trendem. Przeciwnie: zmieniliśmy kierunek i nie ma już odwrotu. Bo teraz, kiedy sprawdzamy uważnie skład produktów, których używamy, już nie zadowolimy się byle czym. Wśród codziennego stresu doceniamy bardziej niż kiedykolwiek te chwile przeznaczone tylko dla nas – dla naszego dobrego samopoczucia – i chcemy cieszyć się nimi w miejscach wyznających tę samą filozofię co my.

3D Peluqueria

W salonach fryzjerskich wystrój pełni kluczową rolę dla wyrażenia tego przekazu. Dlatego skonsultowaliśmy się z salonami utrzymanymi w stylu ekologicznym oraz z firmami zajmującymi się wyposażeniem salonów fryzjerskich, aby zdefiniować podstawowe cechy tego trendu, który rozprzestrzenia się i utrwala w błyskawicznym tempie. Jak twierdzi firma Pietranera, „filozofia salonu koniecznie powinna iść w parze z wystrojem wnętrza. Muszą mówić tym samym językiem, inaczej pojawi się dysonans”. I dodaje: w salonie ekologicznym wystrój powinien wyrażać przede wszystkim dwie idee: szacunek wobec środowiska i ludzkiego zdrowia. I powinno to być widoczne już od zewnątrz; od samego progu powinno się móc oddychać ekologią i zdrowiem, inaczej projekt będzie nieudany”. Jeśli zaś chodzi o wystrój, tego typu wnętrza mają zwykle podobne cechy. Opowiedziała nam o nich firma Orizzont: „Wykorzystywane są materiały organiczne i naturalne, z zachowaniem ich pierwotnego stanu. Kamienie na ściany, meble z naturalnego drewna pozyskanego z lasów posiadających certyfikację FSC i odzyskane produkty, którym nadajemy nowe zastosowanie. Używa są również roślin – np. w formie pionowych ogrodów – i stawia się na zasoby lokalne, aby wspierać wzrost gospodarczy i ograniczyć koszty transportu”. Co do kolorów, „koncepcję ekologiczną pomagają wzmocnić barwy naturalne, ciepłe i kolory ziemi, czyli kawa, brązy, beże i zielenie”, wyjaśniają specjaliści Orrizont. „Możemy stosować farby ekologiczne, respektujące środowisko naturalne. Również projekt oświetlenia jest kluczowy dla salonu i wykorzystujemy w nim elementy o niskim zużyciu energii. Przy projektowaniu instalacji wodnej naszym celem jest optymalizacja zużycia”. W Pahi z kolei podkreśla się, jak ważna jest optymalizacja przestrzeni: „Trzeba się zastanowić, czy rzeczywiście potrzebujemy wszystkiego, co znajduje się w salonie”. Powinniśmy usunąć zarówno przedmioty, jak i dekorację, których nie używamy lub które z jakiegoś powodu nam się nie podobają. Najlepiej jest postarać się, by stanowisko pracy było uporządkowane, proste i praktyczne, przy zachowaniu regularnej dbałości o czystość”. Dzięki temu „będziemy mogli się cieszyć wygodną przestrzenią, w której zarówno klienci, jak i pracownicy będą czuć się dobrze. Wpłynie to na samopoczucie i jakość pracy, a wielu klientów z pewnością zechce powtórzyć wizytę w naszym salonie”. Również spośród elementów czysto dekoracyjnych należy wybierać z uwagą meble i sprzęty. Na przykład suszarki powinny być możliwie jak najcichsze, by nie „burzyć” klimatu salonu hałasem.

Istotne także, by były lekkie, z myślą o zdrowiu fryzjerów pracujących przez wiele godzin. Innym przykładem są umywalki, które powinny być wygodne, by nie obciążać pleców klientów.

Angel Ostarilz
Angel Ostarilz

SALONY Z HISTORIAMI DO OPOWIEDZENIA

W 3D Peluquería – salonie znajdującym się w Saragossie – powiedziano nam: „Zawsze szukaliśmy projektu przejrzystego i funkcjonalnego. Duże szklane szyby, ponieważ przezroczystość jest naszym leitmotivem. Uwagę naszych klientów przyciąga nasza strefa ekspozycji Tajemnic Wody, utworzona ze starych skrzynek po owocach”. Wykorzystanie inspirujących zdań wkomponowanych w wystrój to jedna z cech szczególnych tego typu salonów i zarazem zaproszenie do refleksji. Na przykład w salonie 3D Peluquería na jednej ze ścian można przeczytać: „Jeśli nienawidzić, to tylko niesprawiedliwość, jeśli kraść, to tylko pocałunki, jeśli łamać, to tylko rutynę”. Ponadto w firmie uważa się, że „wystrój wnętrza, podobnie jak dobre perfumy, powinien dawać się zauważyć, ale bez wychodzenia na pierwszy plan. Nie należy zapominać, że w centrum naszego zainteresowania powinien być klient”.

Trzeba stworzyć dla klienta 360-stopniowe doświadczenie ekologiczne, działające na wszystkie zmysły

Z kolei w firmie Musa Elite w Madrycie zwraca się szczególną uwagę na wystrój salonów, za pośrednictwem którego przekazuje klientom swoją filozofię. Firma przyznaje też, że czerpie wielką radość z dbałości o każdy szczegół wystroju. „Wystrój naszych salonów utrzymany jest w stylu śródziemnomorskim z elementami natury, na przykład roślin czy drewna. Wszystko to łączy się z naszymi uczuciami i przeżyciami”. W tym przypadku „dominują kolory piaskowe kojarzące nam się ze zmierzchem na Ibizie, a także brązy, które przypominają otaczające nas drzewa. Aby przełamać te tony, uwzględniliśmy mnóstwo zieleni i innych żywych kolorów w pionowych ogrodach znajdujących się w każdym z naszych salonów. Każdy z nich przygotowywany jest indywidualnie, z dbałością i poświęceniem, przez Carmen Garcíę Alcalá, założycielkę naszej marki.

Ammate
Ammate

ZAPEWNIĆ BOGATE DOŚWIADCZENIE

W Heisei, pierwszym walencjańskim salonie, który współpracuje z Avedą, najbardziej wyróżnia się „spokojny, przytulny nastrój”. Udało się go osiągnąć głównie za pomocą oświetlenia, ciepłego i zarazem praktycznego, rozmieszczonego strategicznie w oparciu o wcześniej przygotowany projekt świetlny. „Ciepłe kolory łączą się z prostymi liniami, a oprócz tego wykorzystane są farby i materiały wybrane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i ekologii”. Nasi rozmówcy dodają: „Klienci chcą czuć się dobrze we wnętrzu, co często nie ma nic wspólnego z żadnym konkretnym stylem, ale polega na ogólnych doznaniach: nastrojowa muzyka, ograniczona liczba bodźców itp.”. Tą samą zasadą kieruje się salon Wapa’m w Barcelonie, wyjątkowe miejsce nastawione na stworzenie bogatego doświadczenia poprzez dbałość o wizerunek i o nastrój. „Według nas wystrój salonu, jego zróżnicowanie oddziałuje na wszystkie zmysły, nie tylko na wzrok, ale także węch, słuch, smak i dotyk. Dlatego dbamy o każdy szczegół, od zapachu i muzyki aż po herbatę i masaże dłoni oraz skóry głowy, które oferujemy naszym klientom. Wszystko to współtworzy wystrój salonu”. Zaznaczają też: „traktujemy wystrój jako coś żywego, zmieniając go z każdą porą roku, i nasi klienci to zauważają, obserwują to uważnie. Musimy sprawić, że klient poczuje się jak w domu, tak samo wygodnie, ale nawet to nie wystarczy. Musimy się wysilić, żeby zapewnić mu doznania, których nigdzie indziej nie doświadczy. Rozpoczynamy od tworzenia nastroju poprzez dekorację wnętrza”. W tym wypadku wyróżniają się dwa elementy: „Stolik umieszczony w poczekalni, wykonany z drzewa oliwnego odmiany Farga, które przyniósł mój ojciec z mojego domu rodzinnego. Drugim elementem jest pień z inkrustowanym kamieniem, który służy mi do wielu dekoracji. To pamiątka z drzewa znajdującego się przy tamie w Sant Antoni (Lérida), przypominająca jeden z dni prawdziwego, zasłużonego odpoczynku”.

W ten sposób, krok po kroku, urządza się wyjątkowe wnętrza, które oddają spokój i dobrobyt obecne w naturze, wyrażają szacunek wobec zasad zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko, a także wpływają dodatnio na zdrowie ludzi spędzających w nich czas. To salony, do których aż chce się wejść i pozostać w nich jak najdłużej. Salony, które zechcesz odwiedzić jeszcze wiele razy.

Artykuł ukazał się w wydaniu 4/2018 ESTETICA Polska

zamów prenumeratę >>>