W zgodnie z naturą

1755

Ekologiczny tryb życia, oszczędzanie energii, recycling, korzystanie z organicznych produktów i wiele więcej. Zrównoważony sposób prowadzenia salonu staje się sposobem na życie.

Marie Scarano

Możliwe, że zaczęło się od podniesienia publicznej świadomości odnoście utylizacji odpadów, gazów cieplarnianych, pestycydów i innych chemikaliów, ale to, co niegdyś było nagłówkami w gazetach, stało się nawoływaniem do czynów – zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. A świat fryzjerstwa nie stanowi wyjątku. Największe fabryki i osoby prywatne tworzą nowe, bezpieczniejsze formuły zawierające mniej chemikaliów i więcej naturalnych produktów oraz bardziej energo-wydajne akcesoria. Salony starają się przyciągać uwagę „zielonych” klientów, pokazując im, że dzielą te same wartości i zmartwienia, i są gotowi inwestować w produkty i usługi premium, na których można polegać. Najdynamiczniej rozwijającym się sektorem jest sektor produktów ziołowych do pielęgnacji. Problem, z którym borykają się salony, stanowi duża ilość odpadów – folie, tubki po farbach, aerozole, plastik i wiele więcej, co sumuje się do 186973 kg odpadów produkowanych przez salony fryzjerskie w Ameryce Północnej DZIENNIE! Mając na uwadze wpływ zrównoważenia na rynek, Estetica poświęca co najmniej jeden kluczowy temat rocznie najważniejszym wynalazkom, które powinien znać każdy zainteresowany pomocą planecie.

Z POWROTEM DO PODSTAW

Prawdopodobnie najłatwiej zacząć poprzez naturalne, botaniczne i organiczne produkty. Aveda na przykład znana jest z używania roślinnych składników, a niedawno wprowadziła nawet serię produktów dla przerzedzających się włosów, Invati AdvancedTM Solutions for Thinning Hair, która jest w 98% organiczna i składa się z trzech kroków: Exfoliating Shampoo, Thickening Conditioner oraz Scalp Revitalizer, które redukują wypadanie i natychmiastowo pogrubiają włosy, gdy stosowane są raz dziennie. Kluczem do wydajności produktu jest nowa formuła zawarta w Invati AdvancedTM Scalp Revitalizer, zawierająca skórkę mandarynki oraz japoński rdest ptasi, które penetrują powierzchnię włosa; mieszankę ajurwedyjskich ziół stymulującą skalp; oraz agrest indyjski wzmacniający włos przy cebulce. A dla klientów zainteresowanych dobrem planety Aveda weszła we współpracę z Nisarga, indyjską firmą produkującą zioła ajurwedyjskie w sposób ekologiczny i dobry dla Ziemi oraz wszystkich zaangażowanych.

STANOWCZE KROKI

Następny duży krok jest nieco bardziej skomplikowany, ale przybywa salonów, które się na niego decydują i wstępują do grona Green Circle Salon. Wystarczy zadzwonić pod 1.877.424.3327 lub wypełnić formularz na www.greencirclesalons.com. Oto co następuje potem według Meredith Karcher z Green Circle: „Wysyłamy salonom odpowiednie kosze na odpady, etykiety, materiały promocyjne. Program generuje zysk już od pierwszego dnia, więc każdy właściciel salonu może podjąć się zmiany.”
Chantelle Pasychny, właściciel Design House Salon w Victoria, BC, potwierdza wydajność systemu. „Zawsze mieliśmy oko na Green Circle Salons, jako że są oni jedyną firmą w Kanadzie zajmującą się recyklingiem stricte dla salonów fryzjerskich, a ich wartości odpowiadają naszym. Ich program zapewnia strategiczną zmianę w kierunku „zielonego” salonu i jego rentowności.” Ale Design House Salon był ekologiczny od samego początku. „Zatrudniliśmy odpowiedniego wykonawcę, Cleanlines Construction, specjalizującego się w używaniu materiałów z odzysku i recyclingu. Wykorzystaliśmy drewno z połowy wieku, które kiedyś stanowiło część hangaru lotniczego.” Do tego ledowe oświetlenie, system oszczędzający wodę i produkty Davines. „Przekonujemy klientów do podejmowania decyzji opartych na znajomości etyki salonu, jakości usług oraz zaangażowaniu w społeczność. Mamy wystarczająco dużo popleczników, by utrzymać się na rynku oraz wprowadzić zmiany w naszej lokalnej społeczności i na świecie.”
Salon Let Em Have It zlokalizowany jest w Denver i odznacza się mianem firmy Certified B Corporation®! Właściciel, Fallene Wells, mówi: „W drugim roku istnienia naszego salonu zdecydowaliśmy się dołączyć do Green Cirlcle.” Fallen zdecydowała się na niskobudżetowy design i wyszukanie ciekawych antyków w roli mebli. „Pierwszym meblem, jaki nabyliśmy, była niesamowita szafka z początki XX wieku… sprawdza się doskonale w przechowywaniu ręczników. Salon jest wynikiem miłości. Wraz z mężem włożyliśmy w niego mnóstwo pracy budując szafki, klejąc tapety, tworząc nasze pionowe ogrody, malując ściany. Jeśli mogliśmy zrobić coś sami, robiliśmy to sami.” Zapytana o zalety i wady, odpowiada następująco: „Największa zaletą jest to, że jesteśmy inspirującymi ludźmi, którzy troszczą się o otaczający ich świat, nie tylko zysk.”
Gerry Rammelkamp, dyrektor marki Paul Mitchell Experience, opowiedział nam, jak przed dołączeniem do Green Circle jego salon zamawiał wywóz śmieci dwa razy w tygodniu za cenę $400-500 miesięcznie. „Kiedy pojawił się pomysł dołączenia do Green Circle, wszyscy byliśmy za!” Salon nie wyrzuca już resztek jedzenia i farb. Farby poddawane są recyclingowi przez firmę Vendor, która odzyskuje z nich wodę i energię elektryczną. Resztki jedzenia i kwiaty z salonu oddawane są na kompost, a w środku używa się żarówek ledowych.

PO PROSTU GOTOWOŚĆ

Gustav Mendoza, członek zespołu artystycznego i edukacyjnego Wahl, skłania się ku alternatywom do potencjalnie szkodliwych substancji i po prostu kieruje się zdrowym rozsądkiem, kierując swoim salonem Gustav’s Salon w Seattle (WA). Nie ma tam antybakteryjnego mydła, jest po prostu bydło; żadnych odświeżaczy powietrza, ale zwykłe otwieranie okien i wietrzenie; żadnych chemikaliów czyszczących, tylko mieszkanka sody oczyszczonej, soli i wody. Użycie materiałów z recyclingu, światło sterowane przez wykrywacze ruchu, żadnych plastykowych kubków czy papierowych talerzyków, papier poddawany recyclingowi przez Seventh Generation, brak butelkowanej wody w plastyku.

WYKORZYSTUJĄC TECHNOLOGIĘ

Chociaż to właśnie rozwój niektórych technologii doprowadził planetę do kryzysu, to dzisiejsze wynalazki pozwalają wyeliminować część szkód. Jednym z nim jest Schwarzkopf Professional Salon-LabTM – cyfrowy świat, personalizujący pielęgnację. Ta technologia pozwala na przebadanie włosa na poziomie molekularnym i dobranie najbardziej odpowiedniej pielęgnacji i produktów. „W Henkel innowację mamy w genach,” mówi Marie-Eve Schroeder, dyrektor ds. marketingu dla Henkel Beauty Care. „Razem z Salon-Lab rewolucjonizujemy pielęgnację dzięki holistycznemu zastosowaniu połączonych urządzeń.” A wszystko, co nie wymaga zapisania na papierze, ratuje drzewa i utrzymuje salon w porządku.
Mike Jacobellis, analityk dla John Paul Mitchell System, wskazał nam kilka z wysiłków, jakie podejmuje się firma. Na przykład, biuro w Santa Clarita zasilane jest energią słoneczną, a wszystkie materiały poddawane są recyclingowi. System wentylacji ogranicza zużywaną energię po zamknięciu oraz oferowane są nagrody za dojeżdżanie razem do pracy. Nie tylko praca i przestrzeń biurowa są ekologiczne, ale też produkty Paul Mitchell. Ich linia Tea Tree razem z partnerem Reforest’Action mają wielkoskalowy wpływ, sadząc drzewa na całym świecie. W tym roku celem jest posadzenie 750 000 drzew do końca 2019!

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o byciu „zielonym”? Green Circle mówi: „Nie jestem w stanie zliczyć ile razy ktoś powiedział ‘powiem wszystkim właścicielom salonów, jakich znam’ albo ‘czemu ktoś nie wymyślił tego szybciej?’ Nasz system jest prosty, przystępny cenowo i wpływowy. Witamy wszystkie salony w Ameryce Północnej.”

Pełna wersja artykułu ukazała się w ESTETICA Polska 4/2018.

zamów prenumeratę ESTETICA Polska >>>