Fryzjerstwo stoi przed nowymi wyzwaniami, laboratoria opracowują coraz nowocześniejsze preparaty i receptury high-tech. Ale innowacyjność to także komunikacja i edukacja.
Lucia Preziosi
Zdolność do innowacji to siła napędowa rynku trycholoicznego. Z tego powodu firmy decydują się inwestować kilka milionów euro rocznie w wewnętrzne laboratoria badawczo-rozwojowe lub we współpracę z prestiżowymi międzynarodowymi uniwersytetami, zapewniając ciągłą pracę nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Począwszy od profesjonalnych kolorów, coraz bardziej zróżnicowanych dzięki najnowocześniejszej technologii. Przykładem może być Goldwell, który zrewolucjonizował świat kolorystyki dzięki Eluminated Hair Color, otrzymany przez dodanie pigmentów @Pure Pigments do tradycyjnego koloru. Innowacyjne odkrycie polega na wykorzystaniu technologii HD3, zupełnie nowej generacji bezpośredniej koloryzacji – której cząsteczki są inspirowane pigmentami fotograficznymi wysokiej rozdzielczości – stworzonymi we współpracy z Fujifilm i Politechniką w Dreźnie. G&P Cosmetics natomiast uczestniczyła w projekcie Mousse Color For Men – finansowanym w ramach projektu Por Fesr Toscana 2014/2020 – uzyskując certyfikat innowacyjności dla Sens.ùs Man. Dla tej linii stworzono formułę pianki zawierającej kombinacje barwników o większym związku ze strukturą keratynową męskich włosów oraz o większej odporności na pot.
Alfaparf Milano zarejestrował dwa patenty na pigmenty, ultra skoncentrowane pigmenty, które doskonale dopasowując się do każdego rodzaju środowiska kosmetycznego, mogą być mieszane z szeroką gamą produktów, wzbogacając każdy rodzaj usługi: zabiegi, strzyżenie, farbowanie, stylizację. Laboratoria badawczo-rozwojowe firmy Rica opracowały Colordem, innowacyjną technologię trwałego farbowania demi o kwaśnym pH, bez amoniaku i innych alkalicznych środków wysuszających włosy. K-Time na nowo odkryła zasady nutraceutyków do farbowania. Radyca zawiera ekskluzywny QuiNio Complex, system składający się z dwóch super produktów spożywczych (quinoa i niosome), który chroni i odżywia włosy. Szczególny skład chemiczno-fizyczny koloru pozwala pigmentom pośrednim na stabilizację i rozprowadzanie się zgodnie z ustalonym wcześniej porządkiem geometrycznym. Barwnik roślinny L’Oréal Professionnel, który, po dziesięciu latach badań w laboratoriach, marka wprowadziła na rynek – Botanea, jest pierwszym w 100% roślinnym barwnikiem dającym profesjonalne rezultaty: trzy roślinne proszki, które dozowane ad hoc przez fryzjera i zmieszane z gorącą wodą, pozwalają na uzyskanie całej palety naturalnych barw. Mówiąc o dekoloryzacji, nie należy zapominać o The Century of Light firmy Davines, systemie, który oferuje pewność wyniku i komfort zarówno dla fryzjera jak i klienta. Laboratoria badawcze i rozwojowe marki były w stanie zidentyfikować mieszankę składników charakteryzujących się siłą wzmacniającą i antyoksydacyjną, gwarantującą ochronę podczas usług rozjaśniania nawet do 9 poziomów. Rewolucyjny olejek rozjaśniający Davines Tolerance można natomiast bezpiecznie aplikować na włosy u nasady i skórę głowy. Opakowanie tego produktu – butelka, została wytworzona z plastiku pochodzenia roślinnego, przy wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych. Opakowanie w 100% nadaje się do recyklingu. Strategiczne podejście firmy Davines pomaga znacząco ograniczyć wpływ produkcji opakowań na środowisko poprzez zmniejszenie emisji CO2. Od 2017 roku zakład produkcyjny Davines stał się w 100% neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Ponadto 73% odpadów stałych, które powstają przy produkcji jest przetwarzanych lub odzyskiwanych.
Obszar pielęgnacji włosów również stale się rozwija, a badania są prowadzone zarówno w zakresie usług salonowych, jak i pielęgnacji domowej. Na przykład, Invati Advanced system Avedy zawiera innowacyjną technologię, wynik 17 lat badań i 5 patentów jest skomponowany z 98% naturalnych składników, które zapewniają grubsze i gęste włosy. Miracle Repair Collection, system naprawczy uszkodzonych włosów Alter Ego Italy wykorzystuje technologię K Complex, która regeneruje włókna włosa i naprawia strukturę keratyny. Włosy stają się pogrubione i podatne na stylizację.
Marka Kemon coraz mocniej stawia na ekologię. Wprowadza innowacyjne rozwiązania, dzięki czemu może się pochwalić eko-stylizacją – czyli linią AND, która jako pierwsza linia do stylizacji posiada certyfikaty LOVE NATURE oraz ICEA VEGAN. Ponadto najnowsza linia pielęgnacyjna Actyvabio, która od niedawna jest na polskim rynku, to pierwsza linia profesjonalnych, organicznych kosmetyków, z certyfikatem Cosmos Organic, wzbogacona o opatentowaną formułę fitokompleksów, zawierająca do 97% składników pochodzenia naturalnego i do 86% certyfikowanych składników ekologicznych, zamkniętych w biodegradowalnym opakowaniu.
Marta Kapuścińska
Brand Manager Goldwell odpowiedzialna za wprowadzenie @Pure Pigments w Polsce
Innowacja od Goldwell w 2018 roku to oczywiście @Pure Pigments – 6 skoncentrowanych pigmentów (pure yellow – czysty żółty, pure orange – czysty pomarańczowy, pure red – czysty czerwony, pure violet – czysty fioletowy, pearl blue – perłowy niebieski, matte green – matowy zielony), które dodane do mieszanki kolorystycznej tworzą na włosach koloryzację HD, czyli warstwy wielowymiarowych barw. @Pure Pigments są wynikiem kilkuletniej współpracy naukowców z laboratoriów Goldwell, Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie i Fujifilm. Pigmenty połączone z oksydacyjnymi produktami do koloryzacji zapewniają niesamowite efekty kolorystyczne o wielowymiarowym połysku, wzmocnienie intensywności koloru oraz wyższą odporność na wypłukiwanie się. Podstawą @Pure Pigments jest rewolucyjna technologia bezpośrednich pigmentów HD3 – zainspirowanych barwnikami fotograficznymi o wysokiej rozdzielczości. Kolorysta uzyskuje głębię koloru i pokrycie zewnętrznej warstwy włosa pierścieniem nadzwyczajnej jaskrawości i połysku. @Pure Pigments tworzą efekt 3D, który porusza się i zmienia ze światłem, tworząc unikalną grę kolorów.
Irek Kłembokowski
edukator marki KEVIN.MURPHY
2018 to rok zabiegów, które swoim działaniem nakierowane są na ochronę włókna włosa i jego regenerację oraz odbudowę. Stąd popularność Olaplexu: innowacyjnego systemu ochrony i odbudowy wiązań dwusiarczkowych we włosach, który w połowie 2018 roku wzbogacono o dwa kolejne kroki pielęgnacji w domu: Olaplex No.4 (szampon) i No. 5 (odżywkę). Kolejnym zabiegiem jest seria Treat.Me od KEVIN.MURPHY (regenerujące, pogrubiające, odmładzające czy nawilżające ampułki do włosów), a w szczególności seria z roślinnymi komórkami macierzystymi i nanocząsteczkami. W popularności tego zabiegu widać zwrócenie się klientów ku naturalnym i świadomym sposobom pielęgnacji. Kosmetyki, które królowały w 2018 roku to produkty, które umożliwiają podkreślenie naszego indywidualizmu: lakier BEDROOM.HAIR, nadający teksturę, objętość i najmodniejszy look done/undone oraz seria COLOURING.ANGELS podkreślająca kolor włosów.
WYPOSAŻENIE: POMIĘDZY DESIGNEM A TECHNOLOGIĄ
Na przestrzeni lat sektor wyposażenia poprawił swoje wyniki produkcyjne i innowacyjne dzięki projektom badawczym i rozwojowym finansowanym przez marki. Dyson zainwestował 75 milionów funtów w rozwój Dyson Supersonic i nowej edycji profesjonalnej, w tym stworzenie laboratorium ad hoc poświęconego badaniu nauki o włosach. Kilka liczb: 2 lata badań i rozwoju, ponad 100 inżynierów, 178 prototypów, 72 zgłoszone patenty i 300 w toku, 1,625 km pokrytych przez prawdziwe włosy używane do testowania suszarki do włosów. Duża skala badań to także domena Parlux. Nowy Alyon, jest koncentracją technologii w każdym szczególe, poczynając od nowego profesjonalnego silnika K-Advance Plus, zaprojektowanego w celu zapewnienia najwyższej profesjonalnej wydajności i zapewnienia mocy na najwyższym poziomie. Wynik pięciu lat badań laboratoriów ghd, ultra-zone – technologia nowego ghd Platinum+ jest tak zaawansowana, aby móc rozpoznać grubość włosów, rozmiar kosmyków i prędkość, z jaką stylistka przesuwa urządzenie wzdłuż włosów, korygując moc tak, aby zawsze zapewnić doskonały wygląd.
DORADZTWO I SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGII
Innowacje to również sposób, w jaki doradzamy, edukujemy, komunikujemy się. Aby zwiększyć widoczność nowej linii 1922 Keune, marka stworzyła serię stron internetowych: dziewięć odcinków filmowych nakręconych w trzech różnych miastach, w których fryzjerzy Keune współpracują z najpopularniejszymi koktajl barami. Każda stylizacja stworzona przez stylistę Keune staje się inspiracją dla barmana do stworzenia ekskluzywnego koktajlu.
Natomiast Fanola dotarł do ludzi w sieci, uruchamiając swoje pierwsze cyfrowe wydarzenie. Blogerzy i fryzjerzy weszli do zakładu San Martino di Lupari (PD), aby odkryć proces produkcji „No Yellow Shampoo”.
Świadomy rosnącego wpływu, jaki digitalizacja ma na przemysł fryzjerski, Schwarzkopf Professional otworzył drzwi swoich laboratoriów Igora Royal przed swoimi ambasadorami i fryzjerami znanymi z mediów społecznościowych. Wizjonerska inspiracja tej wyjątkowej grupy artystów pozwoliła tworzyć 3 unikalne kolekcje odcieni IGORA ROYAL odzwierciedlające osobowość i kreatywność członków każdego zespołu: L. Jennison (UK) & @phjean (BR) tworzą świat DUSTED ROUGE, M. Clements (AUS) & @xpressioncreativos (ES) opracowują nową wersję delikatnych odcieni DISHEVELED NUDES, a R. Jurenas (CAN) & @bescene (US) tworzą gamę mrocznych odcieni LUCID NOCTURNE.
Dodatkowo wraz z nowymi kolekcjami odcieni wprowadzono IGORA #RoyalTakeOver – Pastelfier, czyli kreatywny odcień stworzony wspólnie przez 6 „influencerów”, by:
• rozcieńczać intensywność kierunków kolorystycznych odcieni IGORA Royal i tworzyć niesamowite efekty pastelowe,
• zwiększyć moc rozjaśniania wszystkich odcieni IGORA Royal,
• uzyskać bardzo delikatny chłodny kierunek kolorystyczny, który umożliwia neutralizację pudrowych odcieni i eliminację niechcianego ciepła.
Wella zrewolucjonizowała system edukacji, uruchamiając pierwsze na świecie wirtualne seminarium fryzjerskie. Pakiet szkoleniowy obejmuje: seminarium, smartfon Samsung J7, przeglądarkę wirtualnej rzeczywistości, aplikację dla konsumenta końcowego. Zaawansowane technologicznie doradztwo udostępnia interaktywne lustro, na którym można przeprowadzić symulację koloryzacji i stylizacji zanim zostaną wykonane u klienta.
pełną wersję artykułu znajdą Państwo w drukowanym wydaniu ESTETICA Polska 4/2018